Biedronka ukarana za kombinowanie z cenami w sklepach! Potężna kara finansowa

Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci Biedronka, znalazł się pod ostrzałem UOKiK. Urząd zarzuca sieci stosowanie nieczytelnych i wprowadzających w błąd informacji o cenach promocyjnych. Stawką jest kara wynosząca nawet 10 proc. obrotu, a odpowiedzialność mogą ponieść także menedżerowie spółki.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny na tle sklepu Biedronka. Stoi w garniturze i krawacie. Zdjęcie ilustruje zarzuty UOKiK wobec sieci Biedronka. Więcej na ten temat przeczytasz na portalu Super Biznes.

i

Autor: Shutterstock, PAWEL JASKOLKA / SUPER EXPRESS Prezes UOKiK Tomasz Chróstny na tle sklepu Biedronka. Stoi w garniturze i krawacie. Zdjęcie ilustruje zarzuty UOKiK wobec sieci Biedronka. Więcej na ten temat przeczytasz na portalu Super Biznes.
Super Biznes SE Google News
  • UOKiK postawił zarzuty Biedronce i jej menedżerom za wprowadzanie klientów w błąd w kwestii cen i promocji, grożąc karą do 10% obrotu spółki oraz do 2 mln zł dla menedżerów.
  • Problemy to nieczytelne ceny z 30 dni i mylące promocje "wielosztuk", gdzie faktyczna cena była wyższa.
  • Działania Biedronki naruszają dyrektywę Omnibus, mającą chronić przed sztucznymi promocjami.
  • Sprawa Biedronki to część szerszych kontroli UOKiK na rynku, obejmujących m.in. Lidl, Zalando, czy Media Markt.

UOKiK reaguje na skargi konsumentów

 Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o zarzutach wobec Biedronki. Podstawą były „sygnały napływające od konsumentów, którzy opisywali różne nieprawidłowości podczas akcji promocyjnych sieci Biedronka”. Skargi dotyczyły m.in. nieczytelnego oznaczania najniższej ceny z ostatnich 30 dni oraz trudności w ustaleniu właściwej ceny przy zakupie produktów w promocjach typu wielosztuki.

Zarzuty wobec Biedronki i menedżerów

UOKiK ustalił, że etykiety cenowe w wielu przypadkach wprowadzały klientów w błąd. Jak podkreślił prezes urzędu Tomasz Chróstny, „na etykietach cenowych w sklepach Biedronka znajdowały się informacje wprowadzające konsumentów w błąd lub nieczytelne, stąd postawione spółce Jeronimo Martins Polska i jej trzem menedżerom zarzuty łamania podstawowych praw konsumentów dotyczących informowania o cenie”. Jeśli zarzuty się potwierdzą, Jeronimo Martins Polska może zapłacić karę sięgającą 10 proc. obrotu. Trzem członkom zarządu grozi dodatkowo kara do 2 mln zł każdy.

Problem z promocjami wielosztuk

Sieć chętnie stosowała promocje w formule „1+1 gratis” czy „drugi taniej 50 proc.”. Jak wyjaśnia urząd, konsumenci kierowali się dużymi napisami, nie dostrzegając ukrytej drobnym drukiem informacji o cenie regularnej. Przykładem była skarga dotycząca sałaty – klient widział cenę 3 zł i dopisek „1+1 gratis”, tymczasem pojedynczy produkt kosztował 5,99 zł, a drugi faktycznie był dodawany bezpłatnie.

Naruszenie dyrektywy Omnibus

Według UOKiK Biedronka nieprawidłowo obliczała obniżki, stosując odniesienie do ceny regularnej zamiast do najniższej z ostatnich 30 dni. To narusza unijną dyrektywę Omnibus, obowiązującą w Polsce od 1 stycznia 2023 r. Jej celem jest ochrona klientów przed sztucznymi promocjami, np. podwyższaniem cen tuż przed „Black Friday”.

Biedronka reaguje

W oświadczeniu przesłanym PAP, Biedronka zapewniła o gotowości do współpracy: „Jesteśmy gotowi do dialogu z UOKiK, by wypracować satysfakcjonujące dla wszystkich rozwiązanie, uwzględniające interesy klientów i zasady uczciwej konkurencji”. Sieć podkreśliła także, że praktyki prezentowania cen wymagają harmonizacji na polskim rynku.

Kolejne postępowania UOKiK

 UOKiK prowadzi obecnie 7 dochodzeń, m.in. wobec Zalando, Media Markt, Sephora, Glovo, Shell Polska, AzaGroup i Temu. Dodatkowo urząd skierował 70 wystąpień miękkich w sprawie błędnego informowania o promocjach, a kontrolą objęto również inne sieci handlowe, w tym Lidl, Aldi, Żabkę i Dino.

Marcin Wiącek - rzecznik praw obywatelskich, Karpacz 2025
QUIZ PRL. Marnotrawstwo i niegospodarność w PRL-u. Te absurdy z czasów PRL przebiły aferę KPO
Pytanie 1 z 15
Jaki system gospodarczy funkcjonował w PRL, sprzyjający marnotrawstwu?
QUIZ PRL. Marnotrawstwo i niegospodarność w PRL-u. Te absurdy z czasów PRL przebiły aferę KPO

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki