Mniej towarów z Wielkiej Brytanii
W latach 2015- 2019 wyraźnie zmalał eksport samochodów, wyrobów czekoladowych, pralek, przewodów elektrycznych,telefonów komórkowych i kosmetyków.Spowolniła też sprzedaż telewizorów i monitorów, mebli do siedzenia oraz części do silników samochodowych. Spadki eksportu większości towarów pogłębiły się w okresiepandemii COVID-19
Mniej polskich atykułów rolno -spożywczych na brytyjskim rynku
Blisko 20 proc. polskiego eksportu na Wyspy stanowiły w 2019 r. artykuły rolno--spożywcze. Duże znaczenie miały równieżmaszyny i urządzenia (26,8 proc.), wyroby przemysłu motoryzacyjnego (12 proc.), chemicznego oraz meble i tworzywa sztuczne. Natomiast w imporcie dominowały maszyny i urządzenia (ponad 22 proc. dostaw do Polski), wyroby przemysłu chemicznego (18 proc.) oraz samochody i części motoryzacyjne (15 proc.).
PRZECZYTAJ TAKŻE: Nadchodzi ostateczny Brexit. Zmiany w handlu. Co to oznacza dla polskich firm
Co dalej?
Czasu na osiągnięcie kompromisu jest coraz mniej, a z końcem roku przestanie obowiązywać okres przejściowy. To żeunijno-brytyjska umowa o współpracy nie wejdzie w życie z początkiem 2021 r. jest niemal pewne. Istnieje jednak możliwość,że strony zgodzą się na „techniczne” przedłużenie okresu przejściowego celem wdrożenia wynegocjowanego w ostatniej chwili porozumienia.