Na drodze krajowej nr 1, czyli popularnej "gierkówce" łączącej Gdańsk, Łódź i Warszawę z Katowicami ruszą niedługo pierwsze prace związane z jej przebudową na autostradę A1. Obecna trasa zostanie zwężona do jednego pasa w każdą stronę. Korki mogą sparaliżować również Częstochowę.
Jak podaje dziennik "Rzeczpospolita", niebawem zabraknie odcinka od Blachowni do Rząsawy (węzeł Częstochowa Północ), co spowoduje, że obwodnica Częstochowy nie zostanie domknięta w tym roku. Włączenie do ruchu tego odcinka miało nastąpić jesienią 2018 r, jednak prace prowadzone przez konsorcjum Salini i Todini notują opóźnienia i mają się zakończyć dopiero w 2020.
Ogromny paraliż w komunikacji nastąpi już w marcu, kiedy kierowcy będą zmuszeni jeździć w obie strony jednym pasem. Na dwóch kolejnych budowanych odcinkach komunikacyjny kryzys nastąpi w kwietniu i maju.
"Autostrada będzie budowana po śladzie istniejącej drogi, w dodatku pod ruchem. Brakujący fragment – od Tuszyna do początku już budowanej obwodnicy Częstochowy – będzie liczył ok. 80 km. 64 km na terenie województwa łódzkiego zostały podzielone na cztery fragmenty: odcinek A od węzła Tuszyn do węzła Bełchatów o długości prawie 16 km; odcinek B od węzła Bełchatów do węzła Kamieńsk długi na 24 km; odcinek C od węzła Kamieńsk do węzła Radomsko liczący prawie 17 km oraz 7-kilometrowy odcinek D od węzła Radomsko do granicy województw łódzkiego i śląskiego. Kolejny odcinek E – już na terenie województwa śląskiego prowadzący do węzła Rząsawa będzie miał ok. 16 km" - alarmuje dziennik.
Utrudnienia na "gierkówce" nie będą łatwe do ominięcia. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia jednak, że na czas jej budowy będą trasy alternatywne. Przede wszystkim kierowcy będą mogli wybrać drogę nr 91 pomiędzy Piotrkowem i Częstochową przez Radomsko oraz odcinek drogi nr 12 pomiędzy Tuszynem a Piotrkowem.
Oddaną do użytku 8 października 1976 roku trasę Warszawa-Katowice Polacy potocznie nazywają "gierkówką". Spory odcinek tej drogi był jedną ze sztandarowych inwestycji Polski Ludowej epoki Edwarda Gierka. W ostatnich latach część ruchu przeniesiono na wybudowany od podstaw odcinek A1 od granicy z Czechami do Pyrzowic. Aktualnie trwa budowa czterech kolejnych, które w praktyce zakończy obwodnica Częstochowy. Według zapowiedzi GDDKiA trzy odcinki zostaną oddane do użytku jeszcze w 2019 r.