Cezary Przybylski: Dolny Śląsk zaczął kolejową rewolucję. Region walczy z wykluczeniem transportowym

2025-09-08 16:42

Na Forum Ekonomicznym w Karpaczu, gościem w studiu Superbiznesu był Cezary Przybylski, były marszałek Dolnego Śląska, oraz wiceprzewodniczący sejmiku dolnośląskiego. Samorządowiec opowiedział o inwestycjach kolejowych regionu i walce z wykluczeniem transportowym.

Cezary Przybylski - wiceprzewodniczący Sejmiku dolnośląskiego - Karpacz 2025

Powrót kolei na Dolny Śląsk

Jak wskazuje Cezary Przybylski, Dolny Śląsk, jako jedyny region w Polsce, podjął się rewitalizacji 22 nieczynnych linii kolejowych. Już 100 km z 300 km przejętych tras obsługują Koleje Dolnośląskie. Cel to walka z wykluczeniem transportowym i zrównoważony rozwój, zapewniający mieszkańcom dostęp do pracy, nauki i kultury. Mimo określeń "szaleńcy", obecny marszałek planuje ukończenie wszystkich linii w 3,5 roku.

Jesteśmy jedynym regionem w Polsce, który tak naprawdę rozpoczął rewolucję kolejową. Zdecydowaliśmy się na niezwykle trudne zadanie. Niektórzy mówili, że jesteśmy szaleńcami, że postanowiliśmy przejąć 22 odcinki linii kolejowych, nieczynnych linii kolejowych, zrewitalizować je i uruchomić połączenia kolejowe.

- mówi Cezary Przybylski.

Dolny Śląsk inwestycjami kolejowymi wspiera turystykę i walczy z wykluczeniem transportowym

Przywracanie dawnych połączeń wywołuje ogromne emocje mieszkańców, Cezary Przybylski wspominał łzy w oczach i pełne perony na linii Bielawa-Dzierżoniów.

Z kolei linia do Karpacza w trzy miesiące obsłużyła 100 000 pasażerów, wspierając turystykę i miejsca pracy. Dolny Śląsk przoduje też w innowacjach: był miejscem pierwszego w Polsce regularnego kursu prototypowej lokomotywy wodorowej. Maszyny te doskonale sprawdzają się w górskim terenie, umacniając pozycję regionu jako lidera kolejnictwa.

Pamiętam i nie zapomnę tego nigdy. Przejazd pierwszą naszą zrewitalizowaną linią Bielawa Dzierżoniu. Tam ludzie stali na rogatkach, stali na balkonach. Widać było łzy w oczach, pełne perony, czyli widać jak bardzo oczekiwali tego powrotu linii kolejowych.

- mówi Przybylski.

Po raz pierwszy w rozkładzie jazdy pojechała [...] prototypowa lokomotywa na wodór w normalnym rozkładowym kursie. I to jest też ten kierunek chcemy [...] wprowadzić na terenach górskich i podgórskich, ponieważ po napędzie wodorowym lokomotywy świetnie radzą sobie z z jazdą pod górę czy czy z góry i w tych terenach fantastycznie się sprawdzają.

- dodaje Przybylski.

Finansowanie i Rozwój

Wicemarszałek sejmiku dolnośląskiego dodaje, że fundusze europejskie pomagają regionowi w zakupowi pociągów. Dzięki nim, Koleje Dolnośląskie wkrótce będą miały 100 pociągów. Dofinansowanie do przewozów wzrosło z 80 do około 400 milionów złotych rocznie. Jak zauważa Przybylski, pasażerowie pokrywają tylko połowę kosztów biletu, resztę dopłaca samorząd.

Super Biznes SE Google News
QUIZ PRL. Tajemnice Fiata 126p. Pamiętasz podróże kultowym autem?
Pytanie 1 z 10
Aby uruchomić szwankujący silnik malucha najczęściej:

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki