Platforma Usług Elektronicznych to ogromna wygoda i oszczędność czasu dla wszystkich klientów ZUS. Nie trzeba z każdą sprawą wyprawiać się do oddziału i wystawać w kolejkach. Teraz wystarczy mieć komputer z dostępem do Internetu i wejść na portal pue.zus.pl, żeby bez wychodzenia z domu skontaktować się z ZUS. Jeżeli natomiast chcemy odwiedzić jednostkę ZUS, możemy za pomocą portalu wcześniej umówić się w konkretnym terminie w dowolnej placówce ZUS.
Na Platformę Usług Elektronicznych składają się trzy elementy - Nowy Portal Informacyjny (NPI), Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) oraz System kierowania ruchem klientów (SKR) w jednostkach terenowych ZUS.
Dla ubezpieczonych, świadczeniobiorców i płatników składek
Klienci kontaktują się z ZUS w bardzo różnych sprawach - inne problemy mają osoby pobierające świadczenia, inne przyszli emeryci i renciści, a jeszcze inne przedsiębiorcy. Dlatego dla każdej grupy klientów przygotowano specjalny panel ułatwiający załatwianie specyficznych spraw, które właśnie ich dotyczą: panel dla ubezpieczonych (dla wszystkich grup ubezpieczonych, np. pracowników, zleceniobiorców czy osób na urlopach wychowawczych), panel dla świadczeniobiorców (dla emerytów i rencistów i osób pobierających zasiłki z ZUS, np. osób na urlopach macierzyńskich) oraz panel dla płatników składek (w tym dla osób prowadzących działalność gospodarczą i odprowadzających składki do ZUS). Każdy użytkownik portalu pue.zus.pl, może na bieżąco monitorować stan swoich spraw, a także otrzymywać powiadomienia z ZUS w formie e-maila lub SMS-a.
Wgląd w konto
Panel dla ubezpieczonych umożliwia m.in. składanie wniosków i dokumentów oraz zadawanie pytań przez Internet, jak również zapewnia dostęp do danych zapisanych na indywidualnych kontach w ZUS. Tu można sprawdzić aktualny stan swego indywidualnego konta w ZUS. Można też prześledzić od jakiej podstawy są odprowadzane składki za ostatnie 12 miesięcy, a także ile pieniędzy z twego osobistego konta ZUS przekazuje do OFE. Od razu można tu znaleźć informacje o podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie za ostatnie 12 miesięcy. Istnieje również możliwość uzyskania informacji o wcześniejszych składkach. Wystarczy złożyć wniosek o dane archiwalne (przez naciśnięcie przycisku "zamów archiwalne dane"). Na panelu ubezpieczonych można skorzystać z kalkulatora emerytalnego, który wyliczy przyszłą emeryturę. Natomiast osoby, które już pobierają emeryturę lub rentę, za pośrednictwem portalu mogą otrzymywać informacje o przyznanych i wypłacanych świadczeniach. Panel dla płatników składek pozwala osobom prowadzącym działalność gospodarczą sprawdzić należne wpłaty i składki oraz uzyskać informacje o osobach zgłoszonych do ubezpieczeń.
Łatwiej dla małych
Dla małych i średnich przedsiębiorców (zatrudniających do 100 pracowników) przeznaczona jest także aplikacja e-Płatnik (internetowy odpowiednik programu Płatnik), dzięki któremu można m.in. rozliczyć składki za siebie i pracowników czy zgłosić osoby do ubezpieczeń. Przedsiębiorca uniknie przy tym błędów, ponieważ informacje o płatniku składek będą automatycznie pobierane na podstawie danych zgromadzonych w ZUS.
Bez kolejek w oddziale
Czasem trzeba coś załatwić lub wyjaśnić osobiście w placówce ZUS. Teraz odbywa się to sprawniej dzięki systemowi kierowania ruchem klientów, który umożliwia monitorowanie liczby oczekujących i czas obsługi interesantów.
W salach obsługi klientów umieszczone są biletomaty. Zamiast wystawać w kolejce, wystarczy wybrać rodzaj sprawy, pobrać bilet do wybranego stanowiska i czekać na wezwanie. Numery biletu oraz stanowiska, przy którym ubezpieczony może załatwić swoją sprawę, są wyczytywane przez lektora, a dodatkowo są również wyświetlane na specjalnych tablicach elektronicznych, co ułatwia załatwianie spraw osobom niesłyszącym i niedowidzącym.
Poza przyspieszeniem obsługi klientów system ten umożliwia zamawianie wizyt w Zakładzie.
Odpowie wirtualny doradca
Nowością jest usługa wirtualnego doradcy (awatara). Na stronie www.zus.pl wita Cię wirtualny doradca, który ma Ci pomóc w rozwiązaniu wszystkich problemów. Elektroniczna pani lub pan (możesz sobie wybrać) tłumaczy różne sprawy związane z ubezpieczeniami, ale też odpowiada na Twoje pytania. Wystarczy wysłać e-mail z pytaniem, a wirtualny doradca udzieli odpowiedzi (będzie mówił ludzkim głosem). Przez Internet osoby posiadające konto mogą też umówić się ze specjalistą w oddziale. Dzięki temu nie będą musiały czekać w kolejce.
Wkrótce w oddziałach ZUS pojawią się również specjalne zusomaty, za pomocą których każdy klient niemający dostępu do komputera będzie miał dostęp do swojego profilu na portalu PUE. Zusomaty umożliwią też składanie wszelkich papierowych dokumentów już po zamknięciu placówki ZUS.
O koncie przez telefon
Jeśli nie masz dostępu do Internetu albo nie umiesz z niego korzystać, możesz połączyć się z Centrum Obsługi Telefonicznej - 801 400 987 z telefonu stacjonarnego i 22 560 16 00 z komórki. W ten sposób też możesz uzyskać wszystkie ogólne informacje lub, jeśli wcześniej założyłeś profil PUE, uzyskać pomoc w dostępie do danych zapisanych na twoim indywidualnym koncie w ZUS lub złożyć niektóre wnioski (niewymagające podpisu elektronicznego). Przez telefon zarezerwujesz wizytę w placówce i dowiesz się, na jakim etapie jest załatwianie twojej sprawy. Jednak zanim pracownik ZUS udzieli ci informacji indywidualnych zapisanych na koncie, będzie musiał cię zweryfikować (trzeba będzie podać identyfikator i PIN nadany w NPI). Część usług będzie dostępna przez 24 godziny na dobę za pośrednictwem automatycznego telefonicznego systemu informacyjnego.