Co załatwisz w ZUS przez telefon i Internet

2013-02-06 3:00

Załatwianie spraw przez Internet bądź telefon powoli staje się codziennością w kontaktach z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Wszystko dzięki Platformie Usług Elektronicznych (PUE) i Centrum Informacji Telefonicznej (CIT).

Większość spraw można teraz załatwić, nie wychodząc z domu, za pośrednictwem portalu internetowego pue.zus.pl. Po zalogowaniu się każdy ubezpieczony ma dostęp do danych zgromadzonych na jego indywidualnym koncie w ZUS, może śledzić jego stan i rezerwować online wizyty w placówce ZUS.

Platforma Usług Elektronicznych pozwala wszystkim ubezpieczonym na dostęp do danych zapisanych na ich indywidualnych kontach w ZUS. Każdy może podejrzeć swoje konto w ZUS, sprawdzić prawidłowość i terminowość odprowadzania składek, a specjalny kalkulator pozwala wyliczyć wysokość prognozowanej emerytury.

Dodatkowo, za pośrednictwem Platformy, można zadać pytanie wirtualnemu doradcy, złożyć drogą elektroniczną dowolny wniosek bądź dokument ubezpieczeniowy. Na platformie znajdują się też wszelkie zusowskie formularze, a prawidłowość ich wypełnienia zweryfikuje system komputerowy.

Twoje konto pod lupą

Po zalogowaniu się na portalu pue.zus.pl (dostęp uzyskuje się po potwierdzeniu tożsamości u pracownika ZUS) należy wejść w profil ubezpieczonego. Można tu prześledzić całą historię składek odprowadzanych z twojej pensji. Przede wszystkim sprawdzić, czy pracodawca rzeczywiście wpłaca część twoich pieniędzy do ZUS. Czy robi to w terminie, czy też zalega ze składkami, albo ich nie płaci w ogóle oraz od jakiej podstawy są one odprowadzane. To pokaże, ile pieniędzy z twego osobistego konta ZUS przekazuje do OFE. Od razu uzyskasz informacje o zapłaconych składkach na ubezpieczenia za wszystkie miesiące roku bieżącego. Informacja o wcześniejszych składkach wymaga złożenia wniosku o dane archiwalne (nacisnąć przycisk "zamów archiwalne dane").

W serwisie można będzie ponadto śledzić stan swoich spraw. Kiedy np. odpowiedź na wniosek będzie gotowa, informacja o tym wysłana zostanie do ciebie e-mailem lub SMS-em. Gdy nie odbierzesz elektronicznego listu w ciągu tygodnia, przyjdzie on do ciebie pocztą tradycyjną. Jeśli załatwienie sprawy wymaga osobistej wizyty w ZUS, można zarezerwować jej konkretny termin za pośrednictwem portalu.

Informacje o koncie również przez telefon

Kto nie ma dostępu do Internetu albo nie umie z niego korzystać, a chce załatwić sprawę bez wychodzenia z domu, może się połączyć z Centrum Informacji Telefonicznej (zarówno z telefonu stacjonarnego, jak i komórkowego). Tam uzyska wszystkie informacje zapisane na swoim indywidualnym koncie w ZUS. Zarezerwuje też tą drogą wizytę w placówce, złoży niektóre wnioski niewymagające podpisu elektronicznego czy dowie się, na jakim etapie jest załatwianie jego sprawy. Jednak zanim pracownik ZUS udzieli informacji, będzie musiał zweryfikować twoje dane (trzeba podać identyfikator i PIN). Część usług będzie dostępna przez 24 godziny na dobę za pośrednictwem automatycznego telefonicznego systemu informacyjnego.

Pomoże ci awatar

Na stronie www.pue.zus.pl wita interesantów wirtualny doradca, który ma pomóc w rozwiązaniu wszystkich problemów. Elektroniczni pani lub pan (można sobie wybrać) tłumaczą różne sprawy związane z ubezpieczeniami, ale też odpowiadają na pytania. Nowością jest usługa wirtualnego doradcy (awatara). Wystarczy wysłać e-mail z pytaniem, a wirtualny doradca udzieli odpowiedzi (mówi ludzkim głosem). Przez Internet będzie można też umówić się ze specjalistą w oddziale. Wtedy nie trzeba będzie czekać w długiej kolejce.

Marta Zarzecka (29 l.), specjalista ds. kredytów, Białystok (woj. podlaskie):

- Zawodowo pracuję od 6 lat, ale dotychczas nigdy nie sprawdzałam wysokości składek odprowadzanych na moje konto do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Słyszałam jednak, że ZUS uruchomił niedawno stronę internetową, na której każdy sam może sprawdzić te składki. Najwyższa pora, abym skorzystała z tej możliwości.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze