Jak podał Atradius, wzrost PKB na poziomie 4,4 proc. nie uchroni polskich przedsiębiorstw przed bankructwem. Wśród zagrożeń dla firm wymienia się niestabilność rozwiązań prawnych i coraz mniejszą podaż pracy.
– Wewnętrzne i zewnętrzne ryzyka, które zagrażają polskiej gospodarce, na przykład brak siły roboczej, zwłaszcza w sektorze produkcyjnym i budowalnym, czy skutki Brexitu, mogą w nadchodzących latach spowolnić lub całkowicie zahamować wzrost – zauważa Paweł Szczepankowski, dyrektor zarządzający Atradius w Polsce. Dodatkowo polscy przedsiębiorcy będą musieli zmierzyć się ze słabnącą stopniowo dynamiką eksportu, co będzie jednym z powodów wzrostu niewypłacalności.
Z badania przeprowadzonego przez Atradius wynika, że prawie 30 proc. łącznej wartości faktur B2B wystawionych w ostatnim roku nie zostało opłaconych w terminie. Mimo, że 67,4 proc. faktur zostało opłaconych na czas (w ubiegłym roku było to 63 proc.), polscy respondenci muszą czekać dłużej na spieniężenie zaległych faktur - 56 dni w porównaniu z 54 dniami rok wcześniej. By złagodzić trudną sytuację finansową swojej firmy i uporać się z niedoborami środków pieniężnych wynikającymi z opóźnień w płatnościach, 32 proc. ankietowanych w Polsce było zmuszonych zapłacić swoim dostawcom z opóźnieniem, a co czwarty respondent potrzebował dodatkowego finansowania ze źródeł zewnętrznych. Znaczący jest również wzrost odsetka faktur odpisanych jako nieściągalne - obecnie średnio 1,9 proc. łącznej wartości należności B2B w porównaniu z 1 proc. w ubiegłym roku.
- Pomimo stosowanych metod zarządzania wierzytelnościami, takimi jak ocena zdolności kredytowej potencjalnego klienta przed podjęciem decyzji o przyznaniu kredytu handlowego oraz monitowanie, tak duży wzrost nieściągalnych należności może wskazywać na nieefektywność w odzyskiwaniu zaległych faktur, co ostatecznie prowadzi do niższej rentowności przedsiębiorstwa – podkreśla Paweł Szczepankowski, dyrektor zarządzający Atradius w Polsce.
Najważniejsze wnioski z raportu:
- Średni czas oczekiwania na zapłatę w Polsce wynosi 55 dni – w Europie Wschodniej jest to 48 dni.
- Poprawa w zachowaniach płatniczych klientów - średnio siedmioprocentowy wzrost w terminowym opłacaniu faktur (67,4 proc. faktur opłaconych na czas w porównaniu z 63 proc. w roku poprzednim).
- Znaczny wzrost odsetka faktur nieściągalnych – średnio 1,9 proc. łącznej wartości należności B2B w porównaniu z 1 proc. w roku ubiegłym.
- 46 proc. ankietowanych nie przewiduje, aby praktyki płatnicze ich klientów B2B miały w najbliższych miesiącach ulec zmianie, a 25 proc. spodziewa się pogorszenia.
- Wzrost całkowitej wartości sprzedaży B2B w oparciu o kredyt kupiecki: 48,5 proc. w porównaniu do 30,5 proc. rok wcześniej.
- 33 proc. badanych w Polsce zdecydowało się na ubezpieczenie należności, przy średniej dla Europy Wschodniej na poziomie 20 proc.
- Wzrost niewypłacalności o 4 proc. prognozuje Atradius.