CPN wrócił do Polski
Informacje o powrocie legendarnego CPN-u pojawiały się już w ubiegłym roku. Doniesienia medialne dopiero teraz stają się rzeczywistością. W Warszawie znów pojawiło się charakterystyczne pomarańczowe logo CPN, a niedaleko Płocka zawita niebiesko-biała Petrochemia. W nowych obiektach dostępna będzie oferta gastronomiczna, m.in. kawa i hot-dogi. Reaktywowana stacja CPN już działa na warszawskiej Pradze, przy ulicy Markowskiej.
Dlaczego Orlen zmienia szyldy?
Jak zaznaczył PKN Orlen, w ten sposób, w 20. rocznicę połączenia obydwu podmiotów, "koncern promuje swoje dziedzictwo i przypomina jedne z najpopularniejszych polskich marek".
- (...) Spółka dostrzega potencjał biznesowy i marketingowy w reaktywacji wysoce rozpoznawalnych znaków towarowych od lat budzących pozytywne reakcje klientów, będących jednocześnie ponadczasowymi dziełami grafiki użytkowej i wzornictwa przemysłowego - czytamy w komunikacie.
Historia wielkich marek
CPN, czyli Centrala Produktów Naftowych powstała 3 grudnia 1945 r. W szczytowym okresie rozwoju CPN dysponowała 1 400 stacjami benzynowymi oraz flotą prawie 600 nowoczesnych autocystern. Spośród stacji działających pod biało-pomarańczowym znakiem, około 520 obiektów czynnych było całą dobę, a ponad 700 stanowiły stacje samoobsługowe. Prawie tysiąc stacji znajdowało się w miastach, 195 służyło użytkownikom dróg szybkiego ruchu, a pozostałe zapewniały dostęp do paliw na terenach wiejskich, przypomniano w komunikacie. Do dziś sformułowanie "jadę na cepeen" bywa synonimem wyjazdu na stację benzynową.
Z kolei Petrochemia Płock powstała w wyniku przekształcenia Mazowieckich Zakładów Rafineryjnych i Petrochemicznych, które działały od 1959 r. W lipcu 1993 r. MZRiP zostały przekształcone w Petrochemię Płock S.A.
Dziś firma Orlen kontroluje sześć rafinerii w Polsce, Czechach i na Litwie oraz posiada sieć około 1700 stacji własnych w Polsce, ponad 400 pod marką Benzina w Czechach oraz kilkaset pod marką Star w Niemczech. Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego podaje, że Orlen na koniec września miał najwięcej stacji w Polsce - 1774, w tym 57 pod logo Bliska. To o dwie stacje mniej niż na koniec 2017 roku, ale jednocześnie o 16 więcej niż na koniec września ubiegłego roku.