Czy e-biznes się opłaca

2011-09-09 8:00 Ewa Jabłońska

Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na założenie firmy w sieci. Trudno nie dostrzec korzyści płynących z tej formy biznesu.

Liczba sklepów i innych firm internetowych rośnie w Polsce niemal lawinowo, przy czym oferowane przez nie towary są coraz bardziej różnorodne. Korzystając ze sklepu internetowego, można kupić już niemal wszystko, poczynając od kosmetyków i lekarstw, poprzez meble i tradycyjne wyposażenie wnętrz, po oryginalne gadżety zaprojektowane przez światowej sławy designerów, praktycznie nie do dostania w tradycyjnych sklepach w Polsce.

Klienci coraz częściej zaglądają do sieci, poszukując oryginalnych, nietypowych ofert w e-sklepach. Dzięki bardzo szerokiemu, a często nietypowemu asortymentowi, w Internecie można kupić naprawdę oryginalny prezent. Tempo, w jakim przyrasta liczba polskich sklepów internetowych, sięga 30-40 procent rocznie. Dzisiaj Polacy, w zależności od indywidualnych potrzeb, mogą wybierać w Internecie spośród ponad 10 tysięcy sklepów. Przez Internet można zamówić specjalistyczny, rzadki sprzęt, a nawet maszyny o wielkich gabarytach. Polskie e-sklepy, wzorem zagranicznych, mogą już dzisiaj zaspokoić wymagania zarówno pojedynczych hobbystów, jak i całych wielkich branż, np. budowlanej.

Większe możliwości

E-biznes stwarza doskonałą okazję dla ludzi, którzy mimo posiadanych kwalifikacji i wrodzonej kreatywności mają problemy z przystosowaniem się do zależności pracodawca - pracownik. Jeśli więc twoim ideałem pracy jest nie mieć nad sobą wydającego polecenia szefa, z którego decyzjami trudno ci się pogodzić, powinieneś założyć własny e-biznes. Osoby kreatywne, mające świeże pomysły, zwłaszcza nietypowe, oryginalne i jeszcze niesprawdzone, mogą odnieść w firmach internetowych niespodziewany sukces. W Polsce nadal jest to rodzaj biznesu, który dopiero się rozwija. Polscy przedsiębiorcy na razie nie są europejskimi ani tym bardziej światowymi liderami biznesu w sieci. A to oznacza, że mają niewielką konkurencję na rodzimym terenie i ogromne pole do popisu. Liczy się tu przede wszystkim pomysłowość. Ale nawet jeśli nie lubisz albo nie umiesz chodzić niewydeptanymi ścieżkami, na obecnym etapie rozwoju naszej przedsiębiorczości internetowej problem konkurencji jest znacznie mniejszy niż w przypadku przedsiębiorczości tradycyjnej.

Sieć Web działa bez przerwy, twoja firma jest dostępna non stop, więc pracuje na sukces również wtedy, kiedy śpisz. Do oferty, którą przedstawiasz potencjalnym klientom sieci, teoretycznie ma dostęp każdy internauta, a jest ich już na świecie ponad 700 milionów. Oferta przedstawiona w kilku wersjach językowych może więc dotrzeć daleko poza granice Polski.

Wymierne korzyści z biznesu w sieci

W przypadku tradycyjnej firmy niezbędne jest wynajęcie lokalu przeznaczonego na biuro, lokalu handlowego, usługowego itp. E-biznesmen nie musi mieć istniejącego realnie miejsca, w którym kontaktuje się ze swoimi klientami, ponieważ takim miejscem jest sieć, a konkretnie strona internetowa firmy. Oczywiście niezbędny jest magazyn, np. w przypadku sklepu internetowego niebędącego pośrednikiem między kupującymi i sprzedającymi, a także adres siedziby, ale ten może być adresem zamieszkania właściciela lub jego wspólnika. Obniżenie kosztów z tytułu niewynajmowania lokalu jest znaczne i może sięgać kilku, a nawet kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie. Koszty obniża również fakt, że lokalu, skoro go nie ma, nie trzeba wyposażać.

Posiadanie firmy internetowej wiąże się z zatrudnianiem mniejszej liczby pracowników, niż wymagałaby tego taka sama, ale tradycyjna firma. Praca wielu osób jest na ogół zbędna. Niektórzy pracownicy e-firmy, skoro ich zaangażowanie nie wymaga wiele czasu i będą ją mogły wykonywać w domu przed komputerem, mogą być odpowiednio niżej opłacani, choć nie jest to norma.

Skoro wszyscy lub większość pracowników e-firmy wypełnia swoje obowiązki w domach, odpada problem dojazdu do pracy i związane z tym dodatkowe koszty, które w niektórych sytuacjach (np. kiedy pracownik mieszka w innej miejscowości niż ta, w której znajduje się firma) winien przynajmniej w części pokryć pracodawca.

Wbrew pozorom, pracownicy wykonujący swoje obowiązki przy komputerze i niestykający się bezpośrednio z pracodawcą, są bardziej dyspozycyjni od tych, których się cały czas ma na oku. Jeśli posiadają przenośny komputer (laptop) mający dostęp do Internetu można się z nimi skontaktować praktycznie zawsze. Mogą w tym czasie przebywać w dowolnym miejscu w Polsce i na świecie, a warunkiem koniecznym do kontaktu jest jedynie pozostawanie w zasięgu Internetu. Problemem mogą być tu jedynie, nadal niestety występujące, przerwy w dostępie do Internetu spowodowane niedoskonałościami techniki. Jednak w takiej sytuacji, bardzo już zresztą rzadkiej, zawsze można skontaktować się przez telefon stacjonarny lub mobilny.

Biorąc pod uwagę najczęściej używaną w e-biznesie drogę kontaktu między pracownikami firmy, czyli pisanie i odpowiadanie na e-maile czy kontakt przez komunikatory internetowe, koszty kontaktów i rozmów internetowych są nieporównanie mniejsze niż w tradycyjnej firmie, nawet takiej, która również korzysta z takiej drogi komunikacji (ale zwykle jednak w ograniczonym zakresie).

Ze względu na znacznie mniejsze koszty związane z zapewnieniem podstawowych potrzeb, bez których firma nie mogłaby funkcjonować, osoba zakładająca firmę w sieci nie musi być posiadaczem znacznego kapitału na start. Nie tylko prowadzenie e-biznesu jest dużo tańsze niż prowadzenie tradycyjnego przedsiębiorstwa, ale i wejście w taki biznes nie wymaga zgromadzenia fortuny.

Przedsiębiorcy robiący interesy w Internecie mają praktycznie nieograniczone możliwości. Nie muszą martwić się o lokalny rynek, nie ma znaczenia, czy w tym samym mieście funkcjonuje już kilka podobnych sklepów lub innych firm, ponieważ odbiorcy produktów i usług pochodzą również spoza "nasyconego" obszaru.

Znacznie mniejsze niż w przypadku tradycyjnej firmy są koszty reklamy e-biznesu. Odpada drukowanie i rozprowadzanie ulotek, ogłoszenia w prasie, spoty radiowe czy reklamy w innych mediach. Mając firmę działającą w sieci, reklamujesz się właśnie tam, np. przez wysyłanie e-maili zawierających reklamy i informacje. Skoro jednym kliknięciem możesz dotrzeć ze swoją reklamą jednocześnie do bardzo wielu odbiorców, jest to ogromna oszczędność czasu, nie mówiąc o oszczędności kosztów.

Najnowsze