Kiedy dentysta nie może odmówić pomocy
Po ogłoszeniu stanu epidemicznego w naszym kraju wszystkie placówki ochrony zdrowia musiały dostosować się do zmienionych zasad funkcjonowania wg wytycznych Ministerstwa Zdrowia oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Zalecenia te określały również reguły pracy gabinetów stomatologicznych – z pomocy dentysty mogli skorzystać pacjenci tylko w tzw. pilnych przypadkach. Zaliczone zostały do nich m.in.: silny i narastający ból, procesy ropne i zapalne oraz sytuacje stwarzające ryzyko groźnych powikłań.
Obowiązują zasady bezpieczeństwa
W centrach stomatologicznych obowiązują ścisłe zasady dotyczące pacjenta i personelu. Pacjenci proszeni są o odpowiedzialne informowanie o stanie swojego zdrowia, punktualne przybycie na wizytę i ścisłe przestrzeganie zaleceń personelu. Wyeliminowano wszystkie elementy wystroju, aby stworzyć dogodny dostęp do środków dezynfekcyjnych. Pacjenci są proszeni o dezynfekcję rąk i mają mierzoną temperaturę. Na wizytę do centrum stomatologii może zgłosić się tylko zdrowy pacjent, który pomyślnie przeszedł wywiad epidemiczny. Wydłużone zostały przerwy między wizytami kolejnych pacjentów, co daje możliwość dokładnej wymiany powietrza w gabinetach i odpowiedniego przygotowania stroju ochronnego lekarza i asysty. Niezwykle istotna dla bezpieczeństwa jest również obecność wielu specjalistów czy pełna diagnostyka RTG w jednym centrum stomatologicznym. Takie rozwiązanie pozwala zaoszczędzić czas dzięki ograniczeniu liczby wizyt do minimum oraz daje możliwość przygotowania kompleksowych planów leczenia do zrealizowania w jednym miejscu.
e-dentysta
Ponieważ wiele gabinetów prywatnych zostało zamkniętych z powodu epidemii, uruchomiliśmy porady telemedyczne (eDentysta), które pozwalają pacjentowi bez wychodzenia z domu porozmawiać z lekarzem na temat swoich dolegliwości, uzyskać w razie potrzeby e-receptę, a także otrzymać dalsze zalecenia. Jeżeli lekarz podczas rozmowy z pacjentem uzna, że opisywane dolegliwości wymagają interwencji zabiegowej, umawia wizytę stacjonarną w naszym najbliższym dla pacjenta centrum stomatologii, które dyżurowały od początku epidemii (z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa względem pacjenta i personelu medycznego) –
Digitalizacja stomatologii może pomóc
„Nowa epidemiczna rzeczywistość” potwierdziła potrzebę rozwoju digitalizacji stomatologii. Dzięki korzystaniu m.in. ze skanerów wewnątrzustnych, które zastępują wykonywanie u pacjenta wycisków w leczeniu protetycznym i ortodontycznym, widocznie skraca się czas wizyty w gabinecie stomatologicznym i niwelowane jest ryzyko przenoszenia skażeń na zwykłych wyciskach z masy. Z kolei leczenie ortodontyczne metodą nakładek Invisalign, pozwala zmniejszyć liczbę stacjonarnych wizyt kontrolnych i jest bardzo przydatne w utrzymaniu ciągłości leczenia.