UOKiK zdecydował w sprawie operatora parkingów
Do UOKiK trafiały skargi dotyczące firmy WEIP, która jest ogólnopolskim operatorem parkingów komercyjnych, które znajdują się m.in. przy marketach, centrach handlowych, czy szpitalach. Klienci skarżyli się, że otrzymywali wezwania do zapłaty mimo ważnego biletu, co zdarzało się gdy np. bilet był niewidoczny, lub spadł z deski rozdzielczej.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny podjął decyzję, że operator musi zwrócić kierowcom niesłusznie pobrane od nich opłaty dodatkowe. Decyzja jest prawomocna i dotyczy wszystkich, którzy po 1 stycznia 2020 roku otrzymali wezwanie do wzniesienia opłaty dodatkowej jeśli posiadali w tym czasie bilet parkingowy z numerem rejestracyjnym pojazdu.
O zwrot ubiegać się może także kierowcy, którzy złożyli reklamację i otrzymali negatywną odpowiedź.
UOKiK zarzucił operatorowi wprowadzanie klientów w błąd
UOKiK ocenił także, że firma stosowała zapisy niezgodne z prawem, takie jak grożenie postępowaniem windykacyjnym i egzekucyjnym na jego koszt w przypadku braku zapłacenia opłaty dodatkowej.
W ocenie urzędu było to wprowadzenie w błąd, brzmiało kategorycznie i wskazywało nieuchronność tych zdarzeń, aby wzbudzić obawy wśród kierowców na których nałożono opłatę dodatkową.
Ponadto UOKiK stwierdził, że firma wprowadzała błąd także pod kątem możliwości składania reklamacji, które według regulaminu operatora mogły być składane jedynie pocztą, lub formularzem na stronie internetowej. Zgodnie z polskim prawem, reklamacje można składać mailowo lub osobiście.
Co ciekawe UOKiK już w przeszłości ukarała innego operatora parkingów. W 2023 roku nałożył 820 tys. zł kary na APCOA Parking Polska, która miała oskarżać konsumentom sposoby składania reklamacji. Decyzja w sprawie APCOA nie jest jednak prawomocna.
Polecany artykuł: