Banki Żywności jak co roku w ten dzień Polsce szczególnie zachęcały do tego, aby szanować jedzenie. Jubileuszowa edycja była również doskonałą okazją do przyjrzenia się nawykom zakupowym Polaków i przedstawienia najnowszych danych dotyczących skali marnowania żywności w całym kraju. Prezentowane w dorocznym raporcie dane tym razem pochodzić będą z projektu PROM (Programu Racjonalizacji i Ograniczenia Marnotrawstwa Żywności), któremu przewodniczy Federacja Polskich Banków Żywności. W ramach projektu instytucje badawcze – m.in. IOŚ-PIB czy SGGW badają skalę marnowania jedzenia w całym łańcuchu – tzw. „od pola do stołu”.
ZOBACZ TEŻ: Wypożycz sprzęt rehabilitacyjny za darmo ! Złóż wniosek przez internet
Najnowsze wyniki są alarmujące - zaledwie co 4 Polak od czasu do czasu kupuje „brzydkie” produkty (np. te w zniekształconych opakowaniach lub oderwane od kiści warzywa i owoce). Większość badanych nie chodzi na zakupy z listą i kupuje spontanicznie – co stanowi jedną z głównych przyczyn wysokiego poziomu marnowania żywności w gospodarstwach domowych. Dodatkowo mniej niż połowa Polaków sprawdza zawartość lodówki przed wyjściem na zakupy (41,9%).
Marnotrawstwo żywności to biliony litrów straconej wody i ogromne ilości niepotrzebnie zużytej energii. Już jedna kanapka z serem, która zamiast do żołądka trafi na wysypisko, to 90 litrów zmarnowanej wody. Zbliżające się obchody Światowego Dnia Żywności będą okazją do pochylenia się nad tym problemem.
Porno na billboardzie sklepowym i atak Godzilli. Pomysłowość cyberprzestępców nie zna granic
Tegoroczny Światowy Dzień Żywności wspiera strategiczny partner Banków Żywności – sieć Lidl Polska.
– Temat niemarnowania żywości jest stałym i ważnym elementem naszej strategii społecznej odpowiedzialności. Od początku istnienia Lidl Polska wspieramy Federację Polskich Banków Żywności. Cieszymy się, że po raz kolejny będziemy wspólnie obchodzić Światowy Dzień Żywności i edukować Polaków w tym temacie. Ponadto w wielu naszych sklepach prowadzimy specjalną akcję przecen „Kupuję, nie marnuję”, którą stale rozszerzamy. Jej celem jest przeciwdziałanie marnowaniu żywności – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communication Lidl Polska.