Ceny paliw są obecnie niższe
Benzyna Pb95 jest obecnie 41 gr./l tańsza niż przed rokiem. Za olej napędowy płacimy 23 gr./l mniej niż rok temu. Pierwsza połowa września powinna przynieść wyhamowanie spadków cen paliw i stabilizację. Dodatkowa zarówno za benzynę jak i diesla będziemy płacić mniej niż przed rokiem.
Ceny listopadowej serii kontraktów na ropę Brent konsolidują się w rejonie 75-82 USD/bbl. W piątek rano ropa Brent kosztuje 78,70 USD/bbl i jest około 0,60 USD/bbl droższa niż przed tygodniem.
Goldman Sachs tnie prognozy cen ropy naftowej. Bank oczekuje, że w przyszłym roku ceny Brent utrzymają się w przedziale 70-85 USD/bbl a średnioroczna cena ropy Brent wyniesie 77 USD/bbl.
Aktualnie uwaga rynku skupi się na danych PMI z chińskiej gospodarki. W 2023 roku same Chiny wygenerowały blisko 50% światowego wzrostu popytu na ropę. W tym roku udział ten spadnie do około 30-35% ale nadal będzie to gospodarka z najwyższym (choć słabnącym) na świecie tempem wzrostu popytu na ropę. Przedłużająca się słabość chińskiej gospodarki i ostatni spadek cen ropy naftowej mogą wpłynąć na zmianę polityki podażowej OPEC+ i odsunięcie w czasie zaplanowanego od października cyklu zwiększania podaży ropy naftowej.
Europejski rynek diesla przed zbliżającym się sezonem przestojów remontowych i okresem jesienno-zimowym wydaje się być dobrze zaopatrzony w produkt, również o polepszonych właściwościach temperaturowych. Zapasy diesla i oleju opałowego w hubie ARA są najwyższe od czerwca 2023 roku i 18% wyższe niż przed rokiem. W sierpniu poziom importu diesla i oleju opałowego do Europy może osiągnąć rekordowy w historii poziom ponad 6 mln ton z tego największymi dostawcami diesla do Europy pozostaną USA i kraje Bliskiego Wschodu (Arabia Saudyjska, Katar, ZEA).