Dodatek dla Emerytów: Korzystaj z platformy elektronicznej ZUS

2014-05-19 4:00

Dzięki Platformie Usług Elektronicznych (PUE) większość spraw można załatwić, nie wychodząc z domu, a kontakt z ZUS za pośrednictwem portalu internetowego Pue.zus.pl powoli staje się codziennością.

Platforma Usług Elektronicznych składa się z trzech elementów

Nowy portal informacyjny (NPI) - umożliwia m.in. składanie wniosków i dokumentów oraz zadawanie pytań przez Internet, jak również zapewnia klientom dostęp do danych zapisanych na ich indywidualnych kontach w ZUS.

Centrum Informacji Telefonicznej (CIT) - umożliwia dostęp do spersonalizowanych usług za pośrednictwem telefonu.

System kierowania ruchem klientów (SKR) w jednostkach terenowych ZUS - m.in. udostępnia funkcjonalność zarządzania ruchem klientów, a także umożliwia klientom zaplanowanie terminu, godziny oraz tematu spotkania z ekspertem w wybranej jednostce Zakładu.

Jakie e-usługi

Platforma Usług Elektronicznych umożliwia wszystkim ubezpieczonym dostęp do danych zapisanych na ich indywidualnych kontach w ZUS. Każdy może podejrzeć sobie swoje konto w ZUS, sprawdzić prawidłowość i terminowość odprowadzania składek, a specjalny kalkulator pozwala wyliczyć wysokość prognozowanej emerytury. Dodatkowo za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych możesz zadać pytanie wirtualnemu doradcy, złożyć drogą elektroniczną dowolny wniosek bądź dokument ubezpieczeniowy oraz rezerwować online wizyty w placówce ZUS. Na platformie znajdziesz też wszelkie zusowskie formularze, a system komputerowy zweryfikuje prawidłowość ich wypełnienia.

Zarejestruj się na portalu

Aby uzyskać dostęp do usług świadczonych przez ZUS drogą elektroniczną, musisz mieć swoje konto na Nowym Portalu Informacyjnym. Założenie konta składa się z dwóch etapów: rejestracji profilu oraz jego zaufania. Rejestracja w portalu jest darmowa, a posiadanie profilu zaufanego jest konieczne, żeby móc korzystać z wszystkich funkcji portalu. Dlatego każdy z klientów ZUS musi mieć własny zaufany profil użytkownika. Natomiast rejestrować się na stronie Nowego Portalu Informacyjnego ZUS możesz na trzy sposoby:

* przy użyciu loginu i hasła PUE,

* za pomocą kwalifikowanego certyfikatu,

* za pomocą profilu zaufanego e-PUAP.

Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego profilu, musisz przejść do strony rejestracji, klikając w pole "Rejestracja". W zależności od tego, który sposób jest dostępny, wybierasz metodę rejestracji i zaufania profilu.

Zaufaj profil

Jeżeli nie dysponujesz podpisem elektronicznym, który pozwoliłby ci od razu zaufać profil, rejestrujesz profil niezaufany (najczęściej, bo większość z nas nie ma certyfikatów). Jednak profil niezaufany pozwoli ci korzystać jedynie z podstawowych funkcji systemu. Jeśli chcesz wysyłać do ZUS i odbierać z ZUS wnioski, pisma i inne dokumenty, musisz mieć możliwość składania podpisu elektronicznego. Można w tym celu skorzystać z bezpłatnego profilu zaufanego ePUAP. Wystarczy złożyć wniosek o taki profil na www.epuap.pl i potwierdzić tożsamość w jednostce ZUS przy okazji uwierzytelniania profilu PUE. Założenie profilu zaufanego ePUAP jest bezpłatne.

Po wprowadzeniu danych na profilu niezaufanym otrzymujesz 10-cyfrowy login. I w tym momencie nie obejdzie się bez wizyty w ZUS (na szczęście jednorazowej). Musisz udać się do najbliższej placówki ZUS, gdzie pracownik sali obsługi sprawdzi twoją tożsamość i zaufa profil. Z odwiedzeniem ZUS nie możesz za długo zwlekać, bo wygenerowany login po 7 dniach traci ważność.

Zobacz: Nowe prawo pracy 2014 Jak wyliczyć wolne dni za niedziele i święta

Twoje konto pod lupą

Po zalogowaniu się na portalu Pue.zus.pl (dostęp uzyskujesz po potwierdzeniu tożsamości u pracownika ZUS), wchodzisz w profil ubezpieczonego. Możesz tu prześledzić całą historię składek odprowadzanych z twojej pensji. Przede wszystkim sprawdzisz, czy pracodawca rzeczywiście wpłaca część twoich pieniędzy do ZUS, czy robi to w terminie, czy może zalega ze składkami albo nie płaci ich w ogóle oraz od jakiej podstawy są odprowadzane składki. Dowiesz się, ile pieniędzy z twego osobistego konta ZUS przekazuje do OFE. Od razu znajdziesz informacje o zapłaconych składkach na ubezpieczenia za wszystkie miesiące roku bieżącego. Jeśli jednak chcesz uzyskać informacje o wcześniejszych składkach, musisz złożyć wniosek o dane archiwalne (naciśnij przycisk "zamów archiwalne dane").

W serwisie można będzie ponadto śledzić stan swoich spraw. Jeśli dostaniesz np. odpowiedź na wniosek, zostaniesz o tym poinformowani e-mailowo lub SMS-em. Gdy nie odbierzesz elektronicznego listu w ciągu tygodnia, przyjdzie do ciebie pocztą tradycyjną.

Jeśli będziesz zmuszony do osobistej wizyty w ZUS, za pośrednictwem portalu możesz zarezerwować konkretny termin.

Informacje o koncie również przez telefon

Jeśli nie masz dostępu do Internetu albo nie umiesz z niego korzystać, a chcesz załatwić sprawę, nie wychodząc z domu, będziesz mógł się połączyć z Centrum Informacji Telefonicznej (zarówno z telefonu stacjonarnego, jak i komórkowego). Tam możesz uzyskać wszystkie informacje zapisane na twoim indywidualnym koncie w ZUS, zarezerwować wizytę w placówce, złożyć niektóre wnioski niewymagające podpisu elektronicznego czy dowiedzieć się, na jakim etapie jest załatwianie twojej sprawy. Jednak zanim pracownik ZUS udzieli ci informacji, będzie musiał cię zweryfikować (trzeba będzie podać identyfikator i PIN). Część usług będzie dostępna przez 24 godziny na dobę za pośrednictwem automatycznego telefonicznego systemu informacyjnego.

Z telefonicznej pomocy możesz też skorzystać np. wtedy, gdy będziesz miał pytania lub wątpliwości związane z danymi, jakie zobaczysz na własnym profilu w ZUS.

Pomoże ci awatar

Na stronie www.pue.zus.pl wita cię wirtualny doradca, który ma ci pomóc w rozwiązaniu wszystkich problemów. Elektroniczna pani lub pan (możemy sobie wybrać) tłumaczy różne sprawy związane z ubezpieczeniami, ale też odpowiada na twoje pytania. Nowością jest usługa wirtualnego doradcy (awatara). Wystarczy wysłać e-mail z pytaniem, a wirtualny doradca udzieli odpowiedzi (będzie mówił ludzkim głosem). Przez Internet będzie można też umówić się ze specjalistą w oddziale. Wtedy nie trzeba będzie czekać w długiej kolejce.

Wiadomości Se.pl na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze