Drastyczny wzrost cen na stacjach paliw
9 stycznia średnie ceny paliw wyniosły odpowiednio dla: benzyny bezołowiowej 95 6,11 zł/l (+7 gr/l), bezołowiowej 98 6,87 zł/l (+5 gr/l), oleju napędowego 6,24 zł/l (+ 10 gr/l) i autogazu 3,22 zł/l (+6 gr/l). Ceny paliw rosną więc do poziomu z listopada ub. roku, ale w porównaniu do stycznia ubiegłego roku mniej płacimy za bezołowiową 95 i diesla odpowiednio o 12 i 17 gr/l, natomiast za bezołowiową 98 i diesla płacimy więcej odpowiednio o 9 i 32 gr/l.
Analiza bieżącej sytuacji na rynku hurtowych wskazuje na ryzyko dalszych podwyżek cen paliw na stacjach. W okresie 13 - 19 stycznia br. średnie ceny detaliczne będą się kształtowały na poziomie odpowiednio: benzyny bezołowiowej 95 6,10 – 6,17 zł/l, bezołowiowej 98 6,85 – 6,95 zł/l, oleju napędowego 6,24– 6,30zł/l autogazu 3,20 – 3,26 zł/l.
Ropa naftowa kończy tydzień wzrostami
Ceny marcowej serii kontraktów na ropę Brent trzeci tydzień z rzędu kończą wzrostami. W piątek rano ropa Brent kosztuje około 79 USD/bbl i jest najdroższa od połowy października 2024. Od początku roku ropa podrożała blisko 5 USD/bbl.
Oczekiwane pogorszenie warunków pogodowych na półkuli północnej wpływa na zauważalnie większy wzrost cen olejów opałowych i diesla niż np. benzyn. Nie zmienia to faktu, że pierwszy kwartał roku jest okresem sezonowo niższego zapotrzebowania na ropę naftową.
W kontekście ryzyka geopolitycznego rynek zastanawia się jak twarde stanowisko wobec Iranu może zająć nowy prezydent USA i czy może to wpłynąć na ograniczenie eksportu irańskiej ropy naftowej do Azji, głównie Chin. Eksport ropy irańskiej w 2024 roku osiągnął poziom 1,7 mln bbl/d i był ponad 50% wyższy niż w roku 2022. Głównym odbiorcą ropy irańskiej pozostają Chiny. Iran jest członkiem porozumienia OPEC+, ale nie jest objęty limitami wydobycia.