Przewozy Regionalne ostatnimi czasy stawiały czoło wielu przeszkodom rynkowym. PKP Intercity wprowadziło pociągi pendolino, samorządy coraz mniej dotowały połączenia lokalne, stawiając na rozwój własnych linii, w końcu "odgórnie" zlikwidowano popularne połączenia InterRegio, które łączyły miasta wojewódzkie za bardzo konkurencyjne pieniądze. Dodatkowo prawdziwy boom przeżywają linie autokarowe, o wysokim standardzie i coraz szybciej wożąc pasażerów, dzięki nowym kilometrom autostrad i dróg ekspresowych.
Mimo przeciwności udało się utrzymać pozycję numer 1 - Przewozy Regionalne to największy w Polsce kolejowy przewoźnik pasażerski, a ich udział w rynku przewozów kolejowych to prawie 30 procent. Codziennie na tory wyjeżdża 1 600 pociągów spółki, którymi podróżuje 220 000 pasażerów. Teraz Przewozy Regionalne zmodernizują i zakupią nowy tabor dzięki kredytowi o wartości 629 milionów złotych. Dzisiaj w Warszawie podpisano w tej sprawie umowę, a jej sygnatariuszami jest konsorcjum banków: Bank Gospodarstwa Krajowego, PKO BP i BZ WBK.
Prezes Przewozów Regionalnych Krzysztof Mamiński poinformował, że spółka dzięki kredytowi zmodernizuje 36 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych, zakupi 10 nowych EZT i 3 autobusy szynowe. "Konsorcjum banków obdarzyło nas zaufaniem, ale nie dlatego że nas lubią, tylko dlatego że uwierzyli, iż realizowany przez nas program naprawczy jest realnym programem i dajemy gwarancje, że udzielony kredyt zostanie prawidłowo zrealizowany i spłacony w ustalonych terminach" - powiedział Mamiński.
ZOBACZ TEŻ: KNF jednogłośnie przyjęła rekomendację E-SKOK
Kredyt został udzielony na 7 lat. Pierwsze zakupione pociągi przez spółkę powinny zacząć wozić pasażerów w przyszłym roku. A zmodernizowany tabor powinien pojawić się na torach najpóźniej w 2018 r. "To największy program modernizacyjny spółki w jej 15 letniej historii. To wszystko robimy nie dla spółki, tylko dla swoich klientów, którzy dla nas są najważniejsi. Poprawiając komfort podróży" - dodał prezes Przewozów. Serwis ISBNews podaj, że prezes Mamiński liczy na realizację zamówień przez polskie firmy - Pesę, Newag i FPS. Według jego słów, po realizacji obecnego programu modernizacji "50-kilka procent" użytkowanego przez PR taboru będzie nowa lub zmodernizowana, a w kolejnych kliku latach udział ten zwiększy się do 100%.
Prezes Agencji Rozwoju Przemysłu Marcin Chludziński podkreślił, że spółka odzyskuje zaufanie rynku. "Przewozy Regionalne po pierwszym półroczu mają dodatni wynik na wszystkich rodzajach działalności. To bardzo dobry prognostyk, jeśli chodzi o jej rozwój" - dodał. Agencja jest od roku większościowym udziałowcem spółki.
Wiceminister rozwoju Tadeusz Kościński podkreślił, że kredyt będzie "istotnym impulsem dla rozwoju spółki". "Pozwoli jej lepiej konkurować na rynku. To nie jest tylko inwestycja w spółkę, ale także w Polski przemysł kolejowy" - powiedział Kościński sewisowi PAP. Zdecydowana większość usług świadczonych przez spółkę to działalność o charakterze misji publicznej.