Dzień kobiet 2021
Kobiety stanowią ponad 65 proc. pracowników restauracji i hoteli w Polsce. Z danych Pyszne.pl wynika, że już około 30 proc. restauracji dostępnych w serwisie jest prowadzonych właśnie przez nie. Panie mocno zaznaczają swoją obecność w każdym aspekcie działalności restauracji: jako właścicielki wprowadzają do Polski nowoczesne koncepty gastronomiczne, jako szefowe kuchni układają menu zgodne z najnowszymi trendami, zarządzają zespołami, zajmują się marketingiem, przygotowują nasze jedzenie, dostarczają je do stolika czy - jak to się dzieje obecnie znacznie częściej - do drzwi. Zdarza się też, że jako kobiety pracujące, które żadnej pracy się nie boją, biorą na siebie... wszystkie te role. Jednocześnie wiele restauratorek za swój największy sukces uważa zbudowanie świetnego zespołu, chętnie podkreślając jego ogromny wkład w jakość dostarczaną klientom.
Zdaniem ekspertów, zwiększająca się rola kobiet w kształtowaniu sceny gastronomicznej jest jednym z najsilniejszych trendów najbliższych lat. Jako klienci odczuwamy to poprzez rosnący wybór ekscytujących restauracji i większą różnorodność dań wpisujących się w nowe trendy. Nie zawsze wiemy, kto stoi za fenomenalnym smakiem i jakością dań, które pokochaliśmy od pierwszego spróbowania. Dzień Kobiet to świetna okazja, aby rzucić nieco światła na wspaniałe, silne kobiety, które wyznaczają nowe standardy w wymagającej branży restauracyjnej.
Najlepsza restauracja w Polsce? Oto zwycięzca tegorocznej edycji Pyszne.pl Awards
- Zauważamy tendencję rosnącą, jeśli chodzi o obecność i aktywność kobiet na najwyższych stanowiskach w gastronomii. Wnosi to ogromną wartość dla branży. Niedawna sytuacja związana z obostrzeniami pokazała na przykład, że kobiety są często bardziej elastyczne w obliczu zmieniających się warunków. Nie boją się zmian, dzięki czemu szybciej udaje im się znaleźć dobrze funkcjonujące w nowej rzeczywistości rozwiązania. Niektóre restauracje, które dołączyły do nas w trakcie pandemii nie prowadziły wcześniej sprzedaży w dowozie, co wymagało pewnych modyfikacji w menu - kobiety chętnie eksperymentowały i wprowadziły potrzebne zmiany. Samo Pyszne.pl może pochwalić się około 60% udziałem kobiet wśród kadry managerskiej. Panie stoją na czele zespołów zajmujących się relacjami z restauracjami partnerskimi, zarządzają sprzedażą, logistyką i marketingiem - wyjaśnia Karolina Jastrzębska, manager działu ds. Doradztwa i Rozwoju B2B Pyszne.pl (Account Management).
- Otworzyłam własną restaurację, bo chciałam być niezależna. W pierwszym okresie jej funkcjonowania musiałam gotować, być szefową kuchni, kurierką, kelnerką, marketingowcem, managerem jednocześnie. Przeszłam przez wszystkie etapy pracy w restauracji, teraz koncentruję się na prowadzeniu biznesu. W moim przypadku przepisem na sukces było oddanie zespołowi pracy i odpowiedzialności. Za bardzo istotny uważam też model operacyjny — w prowadzeniu restauracji potrzebne jest twarde biznesowe podejście: ustalenie i realizacja celów, operowanie na budżetach i liczbach. Dla kobiety wejście do tradycyjnego męskiego świata sztuki kulinarnej, w którym obowiązują struktury wywodzące się z wojskowości, jest trudne. Jeżeli szeroko mówimy o równym traktowaniu wszystkich ludzi, trzeba rozbić struktury i zbudować nowe. Kobiety potrzebują odwagi, ja chcę być przykładem inspirującym je do działania. W odpowiedzi na tegoroczne hasło Międzynarodowego Dnia Kobiet #choosetochallenge najbliższy rok poświęcę na dodawanie kobietom zapału, aby bez względu na wiek otwierały swoje biznesy - przekonuje Malka Kafka, właścicielka sieci restauracji Tel Aviv Urban Food.
- Zaczęłam pracować w gastronomii, gdy miałam 17 lat. Najpierw był wyjazd wakacyjny do Londynu, a zaraz po maturze wróciłam tam i przez 13 lat przeszłam przez wszystkie etapy kariery w restauracji. Wraz z zespołem przygotowywaliśmy między innymi catering dla królowej Elżbiety. Dzięki doświadczeniom zdobytym w Anglii, gdy po powrocie do Polski zapragnęłam założyć restaurację, miałam mnóstwo pomysłów i wiedziałam dokładnie, czego chcę. W swojej dbałości o gości pokazują te same wartości, którym wierna jestem ja, także w przypadku dań z dostawą. Przejawia się to w szczegółach - ładnym zapakowaniu, poprawnym i czytelnym podpisaniu, dołączeniu karteczki z podziękowaniem. Dania z dowozem i jakość obsługi odzwierciedlają standard, który stosujemy w lokalu. W tej pracy szalenie ważna jest umiejętność zmiany perspektywy. W jednym momencie jestem bizneswoman spoglądającą na budżety w Excelu, w drugim - odbiorcą, gościem. To tak, jakbym podczas gry w szachy i wstawała, aby co chwila usiąść na miejscu przeciwnika.
- Sport był w moim życiu od zawsze. Z biegiem czasu aktywność zaczęła zanikać, stąd narodził się pomysł zatrudnienia na stanowisku kurierki Pyszne.pl jako idealne połączenie sportu z zarabianiem. Po pół roku pracy, doceniam jej kolejne zalety. Atmosfera w zespole jest genialna. Poza tym odpowiada mi godzinowe naliczanie wynagrodzenia i system bonusów, dodatkowym plusem jest dla mnie możliwość elastycznego dostosowania godzin. Potrzebuję też wyzwań, a ta praca mi ich dostarcza. Nie jestem delikatną istotą i na rowerze dorównuję mężczyznom. Często spotykam się też z budującymi komentarzami ze strony innych rowerzystów na ulicach. Uważam, że poza sprytem i siłą, kobiety mają też inne cechy przydatne w pracy kuriera - między innymi rozwiniętą empatię, co przekłada się na lepszą interakcję z klientem. Wzbudzamy większe zaufanie, dodatkowo odbiorcy bywają są zaskoczeni faktem, że kobiety dowożą im jedzenie. Ma to swoje zalety - odnoszę wrażenie, że dzięki temu dostajemy większe napiwki - dodaje Maja, kurierka rowerowa Pyszne.pl.