„Warto Bezgotówkowo” to kampania, do której dołączyły największe polskie przedsiębiorstwa wykorzystujące płatności bezgotówkowe, takie jak banki, organizacje kartowe oraz Poczta Polska. Rezygnacja z gotówki na rzecz kart czy płatności mobilnych to przede wszystkim wygoda i szybkość. W Polsce stale rośnie liczba punktów zaopatrzonych w terminale. Kartą czy telefonem zapłacimy już nie tylko w dużych marketach, ale także małych, osiedlowych sklepikach. Na koniec czerwca 2018 roku na rynku funkcjonowało 704 877 terminali płatniczych . To o niemal 49,5 tys. więcej niż kwartał wcześniej.
Tylko w ciągu trzech pierwszych miesięcy 2018 roku Polacy zrealizowali w ten sposób ponad 1 mld transakcji. Polska jest w europejskiej czołówce pod względem popularności technologii zbliżeniowej. Raport „Portfel Polaka” pokazuje, że dominującym narzędziem płatności w Polsce jest karta płatnicza – w ten sposób za swoje zakupy najchętniej płaci 28 proc. badanych. Tuż za nią plasuje się jednak gotówka - po którą sięga 27 proc. badanych. Jak mówią eksperci, płatności bezgotówkowe to nie tylko plusy dla konsumentów, ale także dla całej gospodarki. Redukcja obrotu gotówkowego może generować korzyści dla gospodarki nawet rzędu równowartości 1 proc. PKB w skali roku. Płatności bezgotówkowe przyczyniają się także do zwiększania przejrzystości życia gospodarczego i są istotnym narzędziem w walce z szarą strefą.
Ogromny wpływ na rozwój płatności bezgotówkowych w Polsce mają banki i przedsiębiorstwa, które cieszą się dużym zaufaniem społecznym. Od 2007 roku działa Koalicja na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności, w ramach której banki współpracują z partnerami reprezentującymi związki samorządowe. Warszawski Instytut Bankowości, zainicjował drugą edycję kampanii społecznej „Warto Bezgotówkowo”. W jej ramach trwa właśnie Tydzień Płatności Bezgotówkowych, którego głównym punktem jest Dzień bez Gotówki, obchodzony w Polsce 16 października. To nie tylko jeden z punktów kampanii społecznej, ale także realne korzyści dla konsumentów. W tym czasie osoby płacące kartą lub telefonem skorzystają z wielu promocji.
– Polski system bankowy i płatniczy należy do najnowocześniejszych w Europie. Oferuje bezpieczne, innowacyjne, szybkie i wygodne rozwiązania, które konsumenci chętnie wykorzystują na co dzień. Aż 91 proc. Polaków uważa, że korzystanie z bankowości elektronicznej i mobilnej jest bezpieczne. To potencjał, w który chcemy inwestować. Nasz cel to edukacja i zachęcanie szerokiej grupy konsumentów do wybierania płatności cyfrowych również przy okazji codziennych, drobnych zakupów – mówi Włodzimierz Kiciński, Wiceprezes Związku Banków Polskich, Przewodniczący Koalicji na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności.