E-medycyna teraz i w przyszłości

2019-09-17 0:00 Materiał Informacyjny
E-medycyna teraz i w przyszłości
Autor: Materiały Prasowe

W Polsce obserwujemy prężny rozwój e-medycyny. Coraz więcej placówek medycznych i aptek wdraża e-rozwiązania, które nie tylko ułatwiają życie pacjentom, ale i pozwalają zaoszczędzić mnóstwo czasu lekarzom. E-zdrowie było też ważnym tematem podejmowanym przez ekspertów podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy.

E-recepty stają się codziennością. Już wkrótce pojawią się e-skierowania. Na temat przyszłości e-medycyny w Polsce mówiła podczas krynickiego forum Anna Rulkiewicz, Prezes Grupy LUX MED i zdobywczyni Nagrody Gospodarczej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie – nagrody specjalnej Forum Ekonomicznego.

ZALETY E-USŁUG W MEDYCYNIE

– Przede wszystkim e-recepta pozwala pacjentowi […] otrzymać receptę zdalnie, bez konieczności wizyty w placówce medycznej. Chory dostanie e-receptę na telefon i zrealizuje ją w wybranej przez siebie aptece. To rozwiązanie pozwala ograniczyć czas, jaki pacjent musi spędzić w przychodni, co ma też bezpośredni wpływ na skrócenie długości kolejek do lekarzy – mówiła podczas Forum w Krynicy Anna Rulkiewicz. Wdrożenie e-recepty to możliwość zakupu leków na podstawie SMS-a lub e-maila. Zgodnie z nowymi zasadami e-recepty oprócz lekarzy teraz mogą wystawiać również asystenci medyczni. To ogromne udogodnienie dla osób starszych i schorowanych, mniej mobilnych. Do 2021 r. lekarze będą mogli również wystawić e-skierowania. Co to oznacza? Mniejsze kolejki do przychodni, szybsza konsultacja ze specjalistą, szybsza diagnoza i leczenie. Bezpłatne leki w ramach programu „Leki 75 plus” mogą wystawiać już nie tylko interniści, ale też specjaliści. Zgodnie z nowelizacją Ustawy pacjenci będą mogli realizować e-recepty także za granicą. Oprócz wymienionych korzyści wdrażania telemedycyny w Polsce szefowa Grupy LUX MED widzi jeszcze jedną ogromną zaletę. – Telemedycyna zacieśnia kontakt z pacjentem. Czasami po wyjściu z gabinetu chcemy się jeszcze skonsultować z lekarzem, bo np. zapomnieliśmy, co nasz lekarz powiedział. Teraz pacjent ma bardzo łatwą i szybką możliwość skomunikowania się ze specjalistą i poproszenia go o wytłumaczenie lub przypomnienie istotnych kwestii. Wszyscy oszczędzamy czas, a pacjent czuje się bardziej zaopiekowany.

BEZPIECZEŃSTWO

Kolejnym ułatwieniem jest możliwość założenia konta na specjalnym internetowym portalu, który pozwala pacjentom zobaczyć własną historię medyczną, aktualne recepty i zestaw przepisywanych leków. – Pacjent po wizycie w gabinecie nie musi zawsze wracać do lekarza, bo wiele czynności jest w stanie wykonać sam, pod zdalną opieką specjalisty. Może zmierzyć sobie cukier, a następnie skonsultować z lekarzem poprzez e-chat uzyskane parametry i otrzymać stosowane zalecenia – mówiła Anna Rulkiewicz. Już ponad milion pacjentów ma dostęp do naszych kanałów on-line, dzięki czemu mogą m.in. łatwo umówić się na wizytę, odebrać wyniki badań czy zamówić receptę na lek w ramach kontynuacji leczenia. Wkrótce wprowadzać też będziemy ankiety on-line, które ułatwią wybór odpowiedniego lekarza, a docelowo triage medyczny, by problemy rozwiązywać dużo szybciej – dodaje.

ROZWÓJ E-MEDYCYNY W POLSCE

Telemedycyna powstała w odpowiedzi na potrzeby pacjentów. Starsze osoby ze względu na często zły stan zdrowia nie muszą fatygować się do przychodni za każdym razem, gdy potrzebują leków. Młodzi ludzie, mocno zakorzenieni w nowych technologiach, chętnie zdalnie monitorują swój stan zdrowia i umawiają wizyty on-line. Wygląda na to, że e-medycyna to właściwy kierunek zmian w branży zdrowotnej. – Telemedycyna rozwija się dziś bardzo szybko – mówiła prezes Grupy LUX MED Anna Rulkiewicz. – Przykładem jest radiologia. To kwestia czasu, kiedy większość odczytów będzie dokonywana przez sztuczną inteligencję, nadzorowaną oczywiście przez człowieka. Żeby jednak telemedycyna faktycznie mogła być realnym odciążeniem dla polskiego systemu ochrony zdrowia, powinna być refundowana.

Obecnie tylko wybrane, drobne procedury telemedyczne objęte są refundacją.