W pierwszym kwartale 2023 r. Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych skontrolowała jakość dań oferowanych w formie kebabu. W sumie kontrola objęła 109 lokali gastronomicznych na terenie całego kraju. Sprawdzano pocięty wyrób podawany w bułce, picie, tortilli lub z frytkami. Skontrolowano zgodność oferowanego kebabu z deklarowanym oznakowaniem produktu, obowiązującymi przepisami i wymaganiami.
Wyniki kontroli są zatrważające. Aż w 89 podmiotach, czyli 81,7 proc. skontrolowanych punktach gastronomicznych, stwierdzono różnego rodzaju nieprawidłowości.
Ze względu na cechy organoleptyczne (wygląd, zapach, smak) oferowane kebaby nie zostały zakwestionowane. Oznacza to, że prezentowały się dobrze, pysznie pachniały i były smaczne.
Jednak po analizie laboratoryjnej pobranych partii siekanego kebabu okazało się, że w 54,1 proc. skontrolowanych porcji w daniu brakowało deklarowanego gatunku mięsa np. baraniny, za to dominowało mięso, którego w składzie surowcowym w ogóle nie podano. To działania niezgodne z obowiązującym prawem.
Na tym nie koniec. Najczęściej fałszowano “kebab jagnięcy”. Zapewne z powodu ceny tego gatunku mięsa. Jednak niedopuszczalne jest fałszowanie produktu i zamiast jagnięcego, podawanie wyrobu wołowo-drobiowego w cenie kebabu baraniego.
Często też droższy ser Feta zastępowano tańszym serem sałatkowym. Jednak cena pozostawał ta sama.
Wielokrotnie wykaz składników kebabu był nieprawidłowy. Nie podawano w nim substancji alergennych, co ma istotne znaczenia dla zdrowia i życia konsumentów. Częstokroć nie wyszczególniano wszystkich składników użytych do produkcji dania np. komponentów złożonych.
W efekcie kontroli stwierdzającej liczne nieprawidłowości wojewódzcy inspektorzy IJHARS wydali m.in.: 48 decyzji administracyjnych nakładających kary pieniężne na łączną kwotę 63,2 tys. zł, w tym 39 decyzji za wprowadzanie do obrotu wyrobów zafałszowanych (na kwotę 58,6 tys. zł).
Była to pierwsza kontrola IJHARS jakości kebabu, ale nie ostatnia. Wnioski pokontrolne uzasadniają prowadzenie dalszych kontroli jakości handlowej w placówkach gastronomicznych.
Polecany artykuł: