W latach 1012–2014 aktywność innowacyjną wykazało zaledwie 18,6 proc. polskich przedsiębiorstw przemysłowych. Prawie połowa z nich to firmy farmaceutyczne. Misją farmaceutów jest zapewnienie pacjentom skutecznych i bezpiecznych leków w umiarkowanej cenie. Jest to możliwe, pod warunkiem wprowadzania innowacyjnych produktów farmaceutycznych. W 2013 r. nakłady wewnętrzne przemysłu farmaceutycznego na innowacje wyniosły aż 242,5 mln zł, co odpowiada ok. 7 proc. całości krajowych wydatków na ten cel.
Dwa rodzaje innowacji
W branży farmaceutycznej wyróżnia się dwa zasadnicze rodzaje innowacji:
- Innowacje rewolucyjne i radykalne – polegają one na opracowaniu nowych związków chemicznych lub też nowego sposobu leczenia określonej jednostki chorobowej.
- Innowacje inkrementalne – zmierzają do udoskonalenia dostępnych terapii i dostosowania ich do potrzeb pacjenta.
Krajowe firmy prowadzą prace badawcze nad ulepszaniem obecnie dostępnych produktów leczniczych – m.in. pod kątem zwiększenia efektywności ich stosowania czy też ograniczenia skutków ubocznych.
Nowe rozwiązania
Na innowacjach wprowadzanych przez firmy farmaceutyczne zyskują pacjenci, którzy otrzymują bezpieczniejsze, łatwiejsze w aplikacji i bardziej „przyjazne" farmaceutyki, m.in.:
- tabletki do żucia, tabletki szybko rozpadające się w jamie ustnej,
- wielodawkowe krople do oczu bez środka konserwującego,
- dwie lub więcej substancji aktywnych w jednej tabletce,
- iniekcje o modyfikowanym uwalnianiu (podanie raz na miesiąc lub raz na trzy miesiące),
- maskowanie smaku (szczególnie dla leków pediatrycznych),
- kapsułki żelatynowe miękkie typu twist off.
Leki biologiczne
Nowe perspektywy przed medycyną otworzył sektor leków biologicznych. Kilka naszych rodzimych firm prowadzi badania i na tym polu. Wprowadzenie na rynek bionastępczego leku biologicznego wymaga długoletnich badań klinicznych, dlatego jest droższe i bardziej ryzykowne. Takie badania kosztują nawet 200 mln zł i trwają około ośmiu lat.