Farmacja inwestuje w innowacje

i

Autor: materiały prasowe

Farmacja inwestuje w innowacje

2016-07-11 2:00

Farmacja jest jedną z najbardziej innowacyjnych branż przemysłowych w Polsce. To sektor, który w największym stopniu wykorzystuje w procesie produkcyjnym wiedzę i najnowsze osiągnięcia techniczne.

W latach 1012–2014 aktywność innowacyjną wykazało zaledwie 18,6 proc. polskich przedsiębiorstw przemysłowych. Prawie połowa z nich to firmy farmaceutyczne. Misją farmaceutów jest zapewnienie pacjentom skutecznych i bezpiecznych leków w umiarkowanej cenie. Jest to możliwe, pod warunkiem wprowadzania innowacyjnych produktów farmaceutycznych. W 2013 r. nakłady wewnętrzne przemysłu farmaceutycznego na innowacje wyniosły aż 242,5 mln zł, co odpowiada ok. 7 proc. całości krajowych wydatków na ten cel.

Dwa rodzaje innowacji

W branży farmaceutycznej wyróżnia się dwa zasadnicze rodzaje innowacji:

- Innowacje rewolucyjne i radykalne – polegają one na opracowaniu nowych związków chemicznych lub też nowego sposobu leczenia określonej jednostki chorobowej.

- Innowacje inkrementalne – zmierzają do udoskonalenia dostępnych terapii i dostosowania ich do potrzeb pacjenta.

Krajowe firmy prowadzą prace badawcze nad ulepszaniem obecnie dostępnych produktów leczniczych – m.in. pod kątem zwiększenia efektywności ich stosowania czy też ograniczenia skutków ubocznych.

Nowe rozwiązania

Na innowacjach wprowadzanych przez firmy farmaceutyczne zyskują pacjenci, którzy otrzymują bezpieczniejsze, łatwiejsze w aplikacji i bardziej „przyjazne" farmaceutyki, m.in.:

- tabletki do żucia, tabletki szybko rozpadające się w jamie ustnej,
- wielodawkowe krople do oczu bez środka konserwującego,
- dwie lub więcej substancji aktywnych w jednej tabletce,
- iniekcje o modyfikowanym uwalnianiu (podanie raz na miesiąc lub raz na trzy miesiące),
- maskowanie smaku (szczególnie dla leków pediatrycznych),
- kapsułki żelatynowe miękkie typu twist off.

Leki biologiczne

Nowe perspektywy przed medycyną otworzył sektor leków biologicznych. Kilka naszych rodzimych firm prowadzi badania i na tym polu. Wprowadzenie na rynek bionastępczego leku biologicznego wymaga długoletnich badań klinicznych, dlatego jest droższe i bardziej ryzykowne. Takie badania kosztują nawet 200 mln zł i trwają około ośmiu lat.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze