Duże spadki
Z badań przeprowadzonych przez firmę dhosting.pl wynika, że spadek przychodów odnotowała już połowa przedsiębiorstw, a w co trzecim wyniósł on ponad 50 proc. O swoją przyszłość martwią się nie tylko przedstawiciele najbardziej dotkniętych kryzysem branż: usług, handlu czy turystyki. Pesymistyczne nastroje spowodowane stratami panują także w sektorze motoryzacyjnym, produkcji czy transporcie. Koszty chce zredukować także e-commerce.
ZOBACZ KONIECZNIE: Rząd znosi część obostrzeń w handlu. Zobacz, co się zmieni
Oszczędności konieczne
Aby przetrwać, przedsiębiorcy coraz częściej tną koszty - aż dla 63 proc. ankietowanych poszukiwanie oszczędności jest konieczne do tego, by przetrwać na rynku. Cięć nie planuje zaledwie 16 proc. firm. - Płace redukować będzie 38% przedsiębiorstw, zaś zwolnienia zapowiada 23% firm.
Najczęściej wskazywanym obszarem oszczędności (52%) są koszty związane z prowadzeniem firmy, takie m.in. jak wynajem i wyposażenie biur. Równie istotna – podkreślana przez 46 proc. respondentów - jest redukcja kosztów dotyczących wykorzystywanych technologii, w tym hostingu stron WWW i platform e-handlu, narzędzi i usług telekomunikacyjnych czy zakupu oraz utrzymania sprzętu IT. Dostawcę hostingu chce zmienić co czwarta badana firma. Z badań wynika, że na sytuacji skorzystać mogą dostawcy usług, których parametry można w każdej chwili zmienić i z których można szybko zrezygnować.
- Dlatego wprowadziliśmy abonament miesięczny zamiast typowego dla branży hostingowej - rocznego. Choć jest to dla nas mniej dla nas korzystne, bo klient w każdej chwili może zrezygnować z usługi, to jednak dziś biznes patrzy raczej krótkoterminowo niż długoterminowo i trzeba się do tego dostosować- zwraca uwagę Rafał Kuśmider z dhosting.pl.