Gaz - twoja dobra energia

2008-12-01 3:00

Pan Stefan z Warszawy używa gazu w swoim domu, dzięki czemu płaci niższe rachunki. - Dużo jeżdżę samochodem. Czy nie dałoby się zastosować gazu także w moim aucie, tak bym mniej płacił za paliwo? - zastanawia się.

Oczywiście! Zastosowanie sprężonego gazu ziemnego (CNG) w samochodzie jest nie tylko możliwe, ale i łatwe do wykonania, a co chyba najważniejsze - bardzo opłacalne. Docenia to coraz więcej osób, zwłaszcza tych, które dużo jeżdżą, np. taksówkarzy. Mówiąc o gazie ziemnym, wciąż jeszcze często myślimy głównie o gotowaniu czy ogrzewaniu domu. Tymczasem jest to tanie i wygodne paliwo, które można wykorzystywać do wielu rozmaitych celów, zastępując tradycyjne, drogie źródła energii.

Oszczędne auto

Po polskich drogach jeździ coraz więcej pojazdów, do których kierowcy tankują zamiast benzyny sprężony gaz ziemny (CNG).

Pojazdy te emitują mniej spalin i cicho pracują (poziom hałasu jest o 40 proc. niższy niż podczas pracy silnika Diesla). Sprężony gaz ziemny jest także bezpieczny - w razie rozszczelnienia instalacji spowodowanego np. korozją błyskawicznie się ulatnia.

Samochody zasilane CNG, w przeciwieństwie do aut z napędem LPG, można parkować w garażach podziemnych (z wentylacją przy suficie, gdyż CNG jest lżejszy od powietrza) i wjeżdżać nimi na pokłady promów.

Stopniowo powiększa się także liczba stacji, na których można tankować CNG. Ich dalszy rozwój zależy przede wszystkim od zainteresowania tym paliwem na rynku. Jeżeli będzie ono rosło, opłacalna okaże się budowa kolejnych stacji CNG. Znaczną rolę mogą odegrać tu właściciele dużych flot samochodowych (miejskie przedsiębiorstwa komunikacyjne, przedsiębiorstwa oczyszczania miasta, lokalne firmy transportowe i kurierskie, korporacje taksówkowe).

Testy samochodów z silnikami na CNG dowiodły, że auta napędzane tym paliwem są tańsze w eksploatacji niż z silnikami benzynowymi, silnikami Diesla, a nawet LPG.

Na jednym tankowaniu samochód osobowy może przejechać 250-300 km. Zasięg takiego pojazdu jest jednak większy, gdyż są to zwykle auta dwupaliwowe zasilane gazem ziemnym i wyposażone w nieduże zbiorniki, najczęściej benzynowe.

CNG wydłuża też czas eksploatacji silnika o 20 proc., co też nie jest bez znaczenia. Odpowiednią instalację do CNG zamontują w samochodzie fachowcy w wyspecjalizowanych warsztatach. Większość światowych producentów sprzedaje już jednak auta z silnikami na sprężony gaz ziemny. Dzięki temu nie trzeba przerabiać pojazdu na własną rękę.

Takie modele, zarówno dostawcze, jak i osobowe, w swojej ofercie mają m.in.: Citroen, Fiat, Ford, Honda, Mercedes, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Volvo, Volkswagen. Autobusy napędzane gazem mają zbiornik na dachu, co nadaje im ładny, nowoczesny kształt.

W Polsce najwięcej pojazdów napędzanych CNG należy do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Rzeszowie (40 autobusów).

Autobusy na CNG kursują również w Inowrocławiu (12), w Przemyślu (16) oraz we Wrocławiu (5). Tabor ten spełnia normy emisji spalin Euro 4 i Euro 5, która będzie obowiązywać od 1 października 2009 roku.

Zobacz różnicę

CNG i LPG to dwa "gazowe paliwa". Różnica pomiędzy nimi jest jednak zasadnicza.

Przede wszystkim CNG, czyli sprężony gaz, pochodzi z naturalnych pokładów gazu z wnętrza ziemi. LPG jest natomiast paliwem ropopochodnym, tak jak benzyna czy olej napędowy.

Przy zastosowaniu ekologicznego CNG samochód zużywa ok. 10% mniej paliwa w stosunku do benzyny. Przy użyciu LPG zużycie rośnie zazwyczaj o około 20%. Inną zaletą CNG jest jego niska cena.

Gaz ziemny jest ponadto najbezpieczniejszym wśród używanych w motoryzacji paliw. Jest lżejszy od powietrza, dlatego w przypadku nieszczelności instalacji ulatuje błyskawicznie "w powietrze".

CZY WIESZ, ŻE...

Instalacja na gaz ziemny CNG działa na podobnej zasadzie jak instalacja LPG. Wymaga jednak wydajnych reduktorów i innego zbiornika, gdyż gaz przechowywany jest w formie lotnej. Dlatego nie można tankować CNG do auta z instalacją LPG i odwrotnie. Trzeba znaleźć w aucie miejsce dla zbiornika na gaz i potem pamiętać o okresowych przeglądach instalacji po każdych 15 tys. przejechanych kilometrów. Koszt montażu instalacji gazowej CNG w samochodzie osobowym waha się w granicach od 5 do 8 tys. zł. W Polsce dostępne są auta z fabrycznie wmontowaną instalacją CNG (zarówno nowe, jak i używane).

Zapraszamy na stacje tankowania CNG Auto

Bydgoszcz, ul. Jagiellońska 42

Dębica, ul. Sandomierska 3

Dzierżoniów, ul. Kilińskiego 18

Elbląg, ul. Bursztynowa 2

Gdańsk, ul. Wałowa 41/43

Gdynia, ul. Hutnicza 35

Inowrocław, ul. ks. Wawrzyniaka 39

Jarosław, ul. Krakowska 54

Jasło, ul. Floriańska 112

Kraków, ul. Balicka 84

Kraków, ul. Siewna 19

Legnica, ul. Ścinawska 1

Lublin/Świdnik, al. Tysiąclecia 8

Mielec, ul. Wojsławska 1A

Olsztyn, ul. Lubelska 42

Pawłowice Śląskie, ul. Katowicka 10

Poznań, ul. Głogowska 429

Radom, ul. Wjazdowa 4

Rzeszów, ul. Lubelska 54

Sandomierz, ul. Przemysłowa 2

Słupsk (Kobylnica), ul. prof. Poznańskiego 1A

Tarnów, ul. Lwowska 199A

Toruń, ul. Legionów 220

Trzebinia, ul. Piłsudskiego 103A

Tychy, ul. Towarowa 1

Wałbrzych, ul. Ludowa 1A

Warszawa, ul. Kasprzaka 25

Wrocław, ul. Gazowa 3

Zamość, ul. Lipowa 5

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze