Gigant pod ostrzałem! Google ukarany miliardami za złamanie prawa Unii Europejskiej

Komisja Europejska nałożyła na Google karę w wysokości 2,95 mld euro za nadużycia na rynku reklamy online. Decyzja dotyczy faworyzowania własnej technologii reklamowej, co zdaniem urzędników narusza zasady konkurencji w Unii Europejskiej i ogranicza dostęp do rynku innym podmiotom.

Ręce mężczyzny piszącego na laptopie, na którego ekranie wyświetla się strona główna wyszukiwarki Google. Obraz symbolizuje dominującą pozycję Google na rynku cyfrowym i kwestie regulacji antymonopolowych, o których szerzej przeczytasz na portalu Super Biznes.

i

Ręce mężczyzny piszącego na laptopie, na którego ekranie wyświetla się strona główna wyszukiwarki Google. Obraz symbolizuje dominującą pozycję Google na rynku cyfrowym i kwestie regulacji antymonopolowych, o których szerzej przeczytasz na portalu Super Biznes.
Super Biznes SE Google News
  • Google ukarane rekordową grzywną 2,95 mld euro przez KE za naruszenie przepisów antymonopolowych i nieuczciwe wspieranie własnych rozwiązań reklamowych (AdX).
  • Firma preferowała własną technologię AdX, co pozwoliło jej pobierać wyższe opłaty i eliminować konkurencję z rynku reklam online.
  • Google ma 60 dni na przedstawienie planu naprawczego, który zapewni równy dostęp do rynku reklamowego i wyeliminuje praktyki prowadzące do konfliktu interesów.

Kara nałożona na Google przez Komisję Europejską

W piątek Komisja Europejska ogłosiła decyzję o ukaraniu Google rekordową grzywną wynoszącą 2,95 mld euro. Według urzędników amerykański gigant technologiczny naruszył przepisy antymonopolowe, nieuczciwie wspierając własne rozwiązania reklamowe kosztem konkurentów.

Reklamy online i dominacja technologii adx

Postępowanie dotyczyło systemu reklamowego wykorzystywanego w witrynach internetowych i aplikacjach mobilnych. Google oferuje kompleksowy zestaw usług pośredniczących między reklamodawcami a wydawcami treści. KE wskazała, że firma preferowała technologię AdX, wzmacniając jej centralną rolę w łańcuchu dostaw. Dzięki temu mogła pobierać wyższe opłaty i eliminować konkurencję z rynku.

Nakaz zaprzestania praktyk i plan naprawczy

Unijni urzędnicy nie tylko nałożyli wysoką karę, ale również zobowiązali Google do zakończenia praktyk, które prowadzą do konfliktu interesów. Firma ma 60 dni na przedstawienie planu działań, który wskaże, w jaki sposób zamierza wyeliminować problem i zapewnić równy dostęp do rynku reklamowego dla innych dostawców.

Decyzja Komisji Europejskiej zapadła w czasie nasilających się sporów między Brukselą a Waszyngtonem dotyczących regulacji cyfrowych. W ostatnich tygodniach Donald Trump zagroził wprowadzeniem ceł oraz ograniczeniem dostępu do amerykańskich technologii dla państw, które wprowadzają podatki cyfrowe lub restrykcyjne przepisy regulacyjne. To dodatkowo podkreśla znaczenie obecnej decyzji i jej potencjalny wpływ na relacje transatlantyckie.

Google: Decyzja jest niesłuszna i będziemy się odwoływać

W nawiązaniu do decyzji o nałożeniu na Google kary przez Komisję Europejską, spółka przesłała do redakcji oświadczenie w tej sprawie:

 „Decyzja Komisji Europejskiej w sprawie naszych usług z obszaru technologii reklamowych (AdTech) jest niesłuszna i będziemy się od niej odwoływać. Nakłada ona nieuzasadnioną karę i wymaga zmian, które zaszkodzą tysiącom europejskich firm, utrudniając im generowanie przychodów. Świadczenie usług dla reklamodawców i wydawców nie jest działaniem antykonkurencyjnym, a na rynku dostępnych jest dziś więcej alternatyw niż kiedykolwiek wcześniej" -  napisała  Lee-Anne Mulholland, Vice President, Global Head of Regulatory Affairs, Google.

Krzysztof Gawkowski - wicepremier, minister cyfryzacji - Karpacz 2025
QUIZ PRL. Dekrety i plany – gospodarka PRL w pigułce
Pytanie 1 z 15
Jakie przedsiębiorstwa dominowały w gospodarce PRL?
QUIZ PRL: „Dekrety i plany – gospodarka PRL w pigułce”

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki