- Wzrost sprzedaży detalicznej w październiku 2025 był powyżej prognoz.
- Analiza danych GUS: wzrosty w cenach stałych i bieżących.
- Rosnący udział sprzedaży internetowej, ale z różnicami w poszczególnych kategoriach.
- Wpływ pandemii i zmieniających się preferencji konsumentów na strukturę sprzedaży.
Niższy wzrost sprzedaży detalicznej niż we wrześniu
Główny Urząd Statystyczny (GUS) opublikował dane, z których wynika, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku 2025 roku wzrosła o 5,4% w porównaniu z rokiem poprzednim. W ujęciu miesięcznym odnotowano jeszcze wzrost aż o 6,7%.
To wynik znacznie powyżej oczekiwań analityków, którzy spodziewali się wzrostu na poziomie 3,9% rok do roku. To jednak i tak spadek względem września, gdzie wzrost sprzedaży detalicznej rok do roku wynosił 6,6 proc.
Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących również zanotowała wzrost, choć nieco mniejszy – o 5,5% rok do roku. Konsensus rynkowy, przygotowany przez PAP Biznes, przewidywał wzrost na poziomie 3,9%.
Dane o dynamice sprzedaży detalicznej w cenach stałych w październiku i we wrześniu 2025 r.:
| październik (rdr) | październik (mdm) | wrzesień (rdr) | wrzesień (mdm) | |
| ogółem |
5,4 |
6,7 | 6,4 | -2,7 |
| pojazdy mechaniczne | 15,6 | 13,5 | 15 | 12,8 |
| paliwa | 4,7 | 2,1 | 7,1 | -7,5 |
| żywność, napoje, wyroby tytoniowe | 0,6 | 8,6 | 0,2 | -3,5 |
| pozostała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach | - | - | - | - |
| leki, kosmetyki | 5,6 | 7,8 | 4,4 | -0,2 |
| odzież, obuwie | 9 | 3,2 | 20,5 | -6,4 |
| meble, AGD, RTV | 13,9 | 2,4 | 16, | -4 |
| prasa, książki | -3,3 | -2,1 | 0,1 | -4,3 |
| pozostałe | 2,4 | 3,8 | 3,3 | 0,2 |
Rośnie udział sprzedaży przez internet
Wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w październiku 2025 roku była wyższa o 8,6% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Udział e-commerce w całkowitej sprzedaży detalicznej wzrósł z 9,1% do 9,3%.
GUS zwraca uwagę na zmiany w strukturze sprzedaży internetowej w poszczególnych kategoriach. Większy niż w październiku 2024 roku był udział e-commerce m.in. w grupach "pozostałe" (12,9% wobec 10,1%) oraz "pojazdy samochodowe, motocykle, części" (6,4% wobec 1,3%).
Zaskakujące są natomiast spadki udziału sprzedaży internetowej w grupach, które tradycyjnie cieszyły się dużą popularnością w sieci. Mniejszy udział e-commerce odnotowano w kategoriach "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" (z 25,0% rok temu do 20,5%), "tekstylia, odzież, obuwie" (z 25,9% do 24,9%) oraz "meble, rtv, agd" (z 19,0% do 18,9%).
Polecany artykuł:
