Walentynki są powszechnie obchodzone w Polsce bez względu na płeć czy wiek – wynika z badania przeprowadzonego przez PayPo. Co więcej, aż 66 proc. ankietowanych Polaków świętuje Walentynki ze swoją drugą połówką. Tylko 10 proc. badanych wskazało, że nie uważa się za romantyków, jednak Walentynek nie obchodzi aż 23 proc.
Mężczyźni wydają więcej na prezenty
PayPo postanowiło sprawdzić również, za jaką kwotę Polacy kupują prezenty. Z danych wynika, że co czwarty mężczyzna na prezent wydaje średnio 100-200 zł. Prawie jedna czwarta (23 proc.) przeznacza na tę okazję maksymalnie 50 zł, a niewiele mniej, bo, 22 proc, decyduje się na kwotę rzędu 100-200 zł. 13 proc. płaci za upominki od 200 do 500 zł.
Mniejsze kwoty na prezenty przeznaczają kobiety. Jedna trzecia respondentek wydaje średnio 50-100 zł, 27 proc. najwyżej 50 zł. Natomiast prawie co czwarta kobieta (24 proc.) - 100-200 zł, a zaledwie 4 proc. wydaje kwotę od 200 do 500 zł.
Co najczęściej kupują kobiety, a co mężczyźni?
W czołówce najczęściej kupowanych upominków przez mężczyzn plasują się kwiaty (55 proc.), czekoladki (45 proc.), kosmetyki i perfumy (30 proc.) oraz biżuteria (27 proc.). Zestawienie zamykają książki, gry i płyty (z wynikiem odpowiednio 10, 5 i 4 proc.). Co dziesiąty mężczyzna w prezencie dla ukochanej kupuje odzież lub torebkę.
Nieco inne decyzje zakupowe podejmują kobiety, które najczęściej obdarowują drugie połówki kosmetykami i perfumami (39 proc.) oraz czekoladkami (39 proc.), a 27 proc. gadżetami typu kubki czy ramki na zdjęcia. Ciekawostką jest fakt, że osób obdarowywanych przez kobiety kwiatami jest niemal dwa razy więcej (prawie 8 proc.), niż płytami z muzyką (ok. 5 proc.). 15 proc. badanych kobiet nie kupuje dla partnerów żadnych prezentów.
Niezależnie od rodzaju podarunku, dobrze jest kupić go z głową, korzystając z rozwiązań podnoszących wygodę kupowania na jeszcze wyższy poziom. Przykładem jest płatność odroczona PayPo, która pozwala zapłacić za zakupy 30 dni później, bez dodatkowych opłat.
Badanie PayPo zrealizowano za pośrednictwem platformy Omnisurv by IQS w dniach 27-29.01.2023 roku na ogólnopolskiej próbie 500 osób w wieku 18-64 lat.
Źródło: materiały prasowe PayPo