KOBIETA W PRACY

i

Autor: Shutterstock KOBIETA W PRACY

Jak latem ubrać się do pracy? Letni dress code w biznesie

2019-06-25 7:47

Dbanie o wizerunek biznesmena to nie tylko taktowne zachowanie, ale odpowiedni strój, makijaż i fryzura. Latem można sobie pozwolić jedynie na lżejsze materiały. Ale krótkie rękawy, ramiączka lub gołe nogi są wykluczone.

Biznesmen o każdej oporze roku musi być na czasie i mieć wyrobione poglądy. Swój profesjonalizm podkreślimy pewnością siebie, ale nie przesadną, właściwym zachowaniem i taktem. Nie na miejscu nie jest głośny śmiech, rechot z zasłanianiem ust ręką, zachowanie głośne i nonszalanckie.

Garnitur biznesmena

Przede wszystkim musi świetnie leżeć. Powinien być granatowy (w różnych odcieniach) lub szary (ale nie zbyt jasny). Czerń na co dzień jest nie na miejscu. Pasuje raczej na przyjęcia, uroczystości i wszelkiego rodzaju celebry. Na co dzień wygląda pretensjonalnie. Jeśli chodzi o koszule, powinny być śnieżnobiałe, błękitne lub brudnoróżowe. Krawat koniecznie wiązany, zgodny z obowiązującą modą (w zależności od tego węższy lub grubszy), powinien sięgać do klamry paska do spodni. Klamra powinna być skromna, nie sportowa tylko klasyczna i nie powinna błyszczeć. Do tego czyste buty wyglądające jak nowe i skarpetki dobrane do koloru garnituru (nie koszuli). Ponieważ w biznesie obowiązuje hasło prostota i klasyka, odpadają wzorzyste materiały, nasycone kolory, rzucające się w oczy dodatki (np. duża złota broszka). Torba i aktówka powinny być skromne i raczej kanciaste, uszyte z naturalnej lub ekologicznej skóry. Ważnym elementem jest notes i długopis. Lepsze niż ten ostatni jest pióro dobrej jakości. Notatnik powinien być prosty, ciemny, duży, ale mniejszy niż A4. Nie powinny wypadać z niego kartki, zapiski czy wizytówki.

Nieśmiertelna garsonka

Damskie ubranie biznesowe, w przeciwieństwie do męskiego, może być czarne. A poza tym granatowe lub szare. Tworzy je zwykle kostium: marynarka ze spodniami, żakiet ze spódnicą. A także eleganckie, niewzorzyste sukienki o kroju ołówkowym. Spódnica czy sukienka powinna mieć określoną długość: 6 cm ponad środek kolana i 6 cm poniżej środka kolana. Są to wersje „przed kolano” i „midi”. Buty muszą mieć zakryte palce, a bez względu na pogodę konieczne są rajstopy: albo delikatne cieliste, albo (jesienią i zimą) kryjące. Rajstopy niekryjące, zwłaszcza np. czarne lub granatowe, wyglądają bardzo nieelegancko. Jeśli biżuteria, to najwyższej jakości: złoty łańcuszek na przegubie ręki, zegarek elegancki z ładnym paskiem, a w sytuacji gdy pasek zegarka jest biżuteryjny (np. wysadzany kryształkami) pierścionek odpada. Wisiorki są niewskazane. Obrączka oczywiście dozwolona. Najczęstsze błędy popełniane przez panie obracające się w sferach biznesowych to niewłaściwa długość spódnicy (mini lub maxi), buty odsłaniające palce i pięty, błyszczące rajstopy z dodatkiem lycry. Poza tym niestosowne, wydekoltowana lub falbaniaste bluzki, bardzo mocno opięta garsonka, ubrania z tkanin, pod którymi można zaobserwować zarys bielizny. No i złe, zbyt jaskrawe kolory. Odpadają oczywiście wzory zwierzęce. Mocne perfumy, ich zapach ciągnący się za właścicielką niczym welon za panną młodą porzuconą przez druhny, też jest uchybieniem w stosunku do biznesowego dress codu. Paznokcie powinny być pomalowane, ale niedopuszczalne jest używanie koloru czarnego, jaskrawych barw, lakierów brokatowych no i oczywiście odpadają wzorki, malunki i kalkomanie.

Interesy z biżuterią

Biznesmen może sobie pozwolić jedynie na klasyczny zegarek (żadnych bajerów i ozdób, nierozbuchana forma) obrączkę i skromny sygnet. Odpadają wszelkie łańcuszki i łańcuchy na szyi i przegubach dłoni - powinny zostać w domu. Mężczyźni nie mogą zapominać, że na ich wizerunek składają się poza wyglądem: zachowanie, kultura osobista i fachowość, czyli dobra znajomość swojej branży, tak aby można było swobodnie i bez potknięć rozmawiać np. z kontrahentami. Trzeba być po prostu specjalistą w swojej dziedzinie, kompetentnym i profesjonalnym, bo najgorzej wypada udawanie, że się nim jest.

Odpowiedni ubiór, dodatki i aparycja świadczą o szacunku do innych osób, ale także do siebie. Ktoś taki z zasady budzi zaufanie, o ile zachowuje się odpowiednio. Wie, kiedy podać rękę, z której strony się ustawić, w jaki sposób przepuszczać ludzi w drzwiach.

Przestrzeganie określonych zasad pozwala dobrze funkcjonować w biznesie. Naturalne zachowanie, bez krępujących gestów (poklepywanie po plecach, uderzanie dłońmi o swoje kolana, bębnienie palcami o blat) sprawi, że otoczenie biznesmena nabierze do niego szacunku, niezbędnego by wspólnie prowadzić interesy. Biznesmen powinien być wręcz higienicznie czysty, mieć opiłowane i czyste paznokcie, schludnie przystrzyżony zarost. Jeśli używa perfum lub wody toaletowej, powinien to robić z umiarem. Zapach musi być raczej świeży i koloński, nie ciężki.

Fryzura, makijaż, dodatki

Dobrze „skrojona” bizneswoman ma odpowiedni ubiór, fryzurę, makijaż i biżuterię.

Nie jest łatwo kupić pasujące ubrania, ponieważ trzeba wiedzieć na jaką paletę kolorów postawić, jak je następnie zastawiać oraz jak nosić. Na początku kobiety często popełniają błędy wizerunkowe, nie zdając sobie nawet z tego sprawy. Nie potrafią więc np. dostosować ubioru do sytuacji. Na spotkanie biznesowe zakładają bluzkę z dekoltem, czy buty z odkrytymi palcami, co zdradza brak szacunku i chociaż z punktu widzenia człowieka nie działającego w biznesie nie jest niczym zdrożnym, to jednak w świecie biznesu jest niedopuszczalne.

Co bardzo ważne, błędem w biznesowej sytuacji jest nie tylko ubranie zbyt mało eleganckie (tzw. underdressed), ale i doprowadzenie do sytuacji odwrotnej, kiedy jesteśmy ubrani bardziej uroczyście i elegancko, niż pozostali uczestnicy spotkania (overdressed). Spotkanie biznesowe to okazja kiedy powinniśmy się ubrać skromnie in schludnie, a nie strojnie jak na wesele.

Jaki kolor wybrać

W biznesie funkcjonuje określona gama kolorystyczna. Są to kolory ciemne i stonowane, krótko mówiąc eleganckie. Podstawą powinny być: grafit, ciemny granat (koniecznie nie jaskrawy tylko przytłumiony), szarości. Odpadają zielenie jako kolory mundurowe, bez względu na odcień. Odpada też czerń, jako kolor zarezerwowany na uroczystości. Trzeba wystrzegać się brązu, idąc za radą brytyjskich gentelmanów, którzy w brązach wyłącznie polują.

Casual Friday

Niewątpliwie zasady stylizacji biznesowych strojów ograniczają indywidualizm osób funkcjonujących w biznesie. Sposobem nieco niwelującym niewątpliwy mankament tego rodzaju pracy jest wprowadzenie tzw. Casual Friday – swobodnego, „codziennego” piątku, kiedy można wprowadzić do stroju elementy indywidualnie lubiane. Jednak i tu obowiązują zasady, dzięki którym piątki nie zamieniają się w Woodstock.

Jeśli jeansy, to eleganckie, bez przetarć i dziur, koszulka polo, marynarka sportowa, dopuszczenie czerwieni, beżu, koloru piasku i rudego. Wszystkie te kolory powinny być jednak stonowane.

Do tego dopuszczalne są swetry (cienkie i w miarę dopasowane) i cienkie golfy. Wszelkie zawoje wokół szyi odpadają. Po przyjściu do pracy powinno się je zdjąć.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze