W poradnikowej publikacji zostały pokazane konkretne przypadki nieprawidłowości, którymi zajmował się UOKiK. Okazuje się, że dość powszechną praktyka jest bezprawne odcinanie dostawy wody i rozwiązywanie umów.
Zobacz: Zamach we Francji. Spadają akcje spółek związanych z turystyką
Zgodnie z przepisami wodę można odciąć tylko ściśle określonych przypadkach: niezgodnego z prawem wykonania przyłącza, braku zapłaty za dwa pełne okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia, nielegalnego poboru wody, a także w sytuacji kiedy jakość wprowadzonych ścieków nie spełnia wymogów prawnych lub stwierdzono uszkodzenie albo pominięcie urządzenia pomiarowego. Tymczasem niektóre przedsiębiorstwa wodociągowe przyznawały sobie taką możliwość również w innych sytuacjach, np. gdy odbiorca nie powiadomił o zerwaniu plomby lub nie zabezpieczył pomieszczenia z wodomierzem głównym przed zamarznięciem.
Zobacz: Ustawiane przetargi na dzierżawę ziemi
Kolejny ważny i popularny problem to przyłącza wodociągowe i kanalizacyjne. Jak podkreśla urząd, zwłaszcza definicja przyłącza wodociągowego budzi wątpliwości. W swoim orzecznictwie UOKiK stał na stanowisku, że w żadnym razie nie obejmuje ona przewodu położonego poza granicą nieruchomości odbiorcy. Tym samym osoba ubiegająca się o przyłączenie powinna wykonać na swój koszt jedynie prace, które są zlokalizowane na jej posesji. Żądanie sfinansowania przez odbiorców pozostałych robót, m.in. wykopów przez drogę, samych przewodów i ich włączenia (wcinki) do sieci było uznawane przez UOKiK za nadużycie pozycji dominującej.
Zobacz: Gigantyczne kary za...wejście do metra
–Trwają obecnie prace nad nowelizacją prawa wodnego, który zakłada powołanie instytucji zajmującej się m.in. finansowaniem inwestycji w gospodarce wodnej. Uważam, że warto wyposażyć nową jednostkę w narzędzia do nadzorowania sektora wodociągowo–kanalizacyjnego - mówi Prezes UOKiK Marek Niechciał.
Poradnik UOKiK składa się z trzech części. Pierwsza z nich będzie pomocna przy konstruowaniu umów, druga pokazuje nieprawidłowości związane z ich stosowaniem. Trzecia przedstawia sprawy rozpatrywane przez UOKiK problemów dotyczące budowy sieci i przyłączeń odbiorców.