Od niekorzystnej decyzji ZUS dotyczącej emerytury lub renty przysługuje ci prawo wniesienia odwołania. Możesz zakwestionować zarówno odmowę przyznania świadczenia, jak i jego wysokość.
Odwołanie składasz w sądzie pracy i ubezpieczeń społecznych, ale za pośrednictwem oddziału ZUS, który wydał niekorzystną dla ciebie decyzję.
Jest jednak wyjątek - jeśli nie zgadzasz się z orzeczeniem lekarza orzecznika, możesz wnieść sprzeciw do komisji lekarskiej ZUS.
Odwołanie powinieneś wnieść na piśmie, masz jednak prawo złożyć je także ustnie do protokołu sporządzonego w oddziale ZUS, który wydał decyzję. Odwołanie możesz również wnieść bezpośrednio do sądu (z wyjątkiem dotyczącego bezczynności ZUS-u), ale pamiętaj, że wydłuży to czas załatwienia twojej sprawy.
Pamiętaj o terminach
Jeśli zdecydujesz się odwołać od niekorzystnej dla ciebie decyzji, masz na to 30 dni od doręczenia odpisu decyzji. Jeśli nie zrobisz tego w wyznaczonym terminie, twoje pismo zostanie odrzucone, chyba że przekroczenie terminu nie jest nadmierne i nastąpiło z ważnych powodów niezależnych od ciebie, takich jak choroba, pobyt w szpitalu, śmierć osoby bliskiej.
Uwaga! Wniesienie odwołania wstrzymuje wykonanie decyzji, chyba że z jej treści wynika, że ma być wykonana natychmiast lub jej natychmiastowe wykonanie następuje z mocy ustawy.
Czekaj na odpowiedź ZUS
ZUS ma 30 dni, by odpowiedzieć na twoje odwołanie. Może zmienić lub uchylić swoją wcześniejszą decyzję i wtedy wydaje nową. Albo może nie uwzględnić twojego odwołania i wtedy (nie później niż w ciągu 30 dni od złożenia odwołania) przekazuje twoją sprawę do sądu wraz z aktami i uzasadnieniem.
Co w odwołaniu
W odwołaniu od decyzji ZUS powinieneś:
- podać nazwę sądu, w którym je składasz;
- podać informacje, które pozwolą na zidentyfikowanie zaskarżonej decyzji ZUS, a więc datę wydanej decyzji, wskazać organ, który ją wydał, oraz numer decyzji;
- podać swoje imię i nazwisko oraz adres zamieszkania;
- określić i zwięźle uzasadnić zarzuty - wystarczy, że wyrazisz swoje niezadowolenie z treści decyzji (zarzut merytorycznej wadliwości decyzji);
- sformułować wnioski, czyli - w zależności od okoliczności - zażądać zmiany, uchylenia w całości lub w części decyzji;
- przedstawić dowody na poparcie przytoczonych okoliczności, np. nowe wyniki badań lekarskich, zaświadczenia lekarskie;
- określić żądania dotyczące sposobu rozwiązania sprawy.
Trzeba pamiętać, że odwołanie od decyzji musi być podpisane.
Kiedy nie możesz skarżyć
Odwołanie nie przysługuje:
- od decyzji przyznającej świadczenie w drodze wyjątku;
- od decyzji odmawiającej przyznania świadczenia w drodze wyjątku.
W tych dwóch przypadkach możesz jedynie wnieść wniosek do prezesa ZUS o ponowne rozpatrzenie sprawy. Masz na to 14 dni od daty dostarczenia ci decyzji. Ostateczną decyzję prezesa ZUS możesz zaskarżyć do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Od wyroku WSA przysługuje ci natomiast skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Kiedy możesz iść do sądu
Sprawy związane z rentami i emeryturami rozpatrują sądy okręgowe sądy pracy i ubezpieczeń społecznych. Możesz w nich składać odwołania dotyczące takich spraw jak np. ustalenie prawa do emerytury czy renty oraz ich wysokości. Natomiast odwołania dotyczące spraw takich jak zasiłek chorobowy, wyrównawczy, macierzyński, opiekuńczy, pogrzebowy i rodzinny, świadczenie rehabilitacyjne, świadczenia wypadkowe lub odszkodowanie z tytułu choroby zawodowej rozpatrują sądy rejonowe, sądy pracy i ubezpieczeń społecznych. Składając odwołanie, nie wnosisz żadnych opłat. Jeśli sprawa jest skomplikowana, a nie stać cię na adwokata, możesz prosić o wyznaczenie obrońcy z urzędu.
Sąd może:
- oddalić odwołanie. Dzieje się tak, gdy nie ma podstaw do jego uwzględnienia;
- uwzględnić odwołanie i zmienić zaskarżoną decyzję w całości lub w części;
- uchylić decyzję, przekazać sprawę do rozpatrzenia ZUS i umorzyć postępowanie (w ściśle określonych przypadkach).
JUTRO: Dowiedz się, jak skorzystać z rehabilitacji w ramach KRUS