PRZEWODNIK FINANSOWY NBP: Jak pozyskać wartościowego pracownika, a jak partnera biznesowego?

2013-02-01 3:00

Dobry pracownik jak również partner biznesowy mogą być filarami rozwoju firmy. Dlaczego? Przede wszystkim w pełni angażują się w swoją pracę i staną na głowie, by wykonywać zadania profesjonalnie. Działają na rzecz przedsiębiorstwa, przyczyniając się do jego sukcesu. Ale jak takich ludzi pozyskać i sprawić, by na lata zostali z nami? Jest na to kilka sposobów.

Jeśli tylko się zorientujesz, że potrzebujesz w firmie więcej rąk do pracy, sprawdź w pierwszej kolejności, czy nie wystarczy jedynie drobna reorganizacja. Może się okazać, że nie będziesz musiał wydawać pieniędzy na nowy etat i wystarczy tylko nieznaczna podwyżka dla jednej osoby. Awansowanie pracownika to też sygnał dla innych, że w danej firmie można się rozwijać i wspinać po szczeblach kariery.

Rekrutacja zewnętrzna

Jeśli jednak uznasz, że potrzebujesz fachowca, jakiego jeszcze nie ma w twojej grupie, musisz opracować przebieg rekrutacji zewnętrznej na określone stanowisko.

W pierwszej kolejności dokładnie rozważ, kogo tak naprawdę potrzebujesz. Wypisz na kartce cechy takiej osoby i jakie chcesz jej postawić wymagania. Musisz wiedzieć, jakie powinna mieć wykształcenie, jakie doświadczenie zawodowe i umiejętności. Pamiętaj, by pensja oferowana nowemu pracownikowi odpowiadała oczekiwaniom, jakie masz wobec niego. Poważni kandydaci raczej odrzucą propozycję finansową poniżej ich kompetencji.

Fachowców możesz poszukać u konkurencji i w swoim otoczeniu biznesowym. Zastanów się, czy znasz kogoś takiego, z kim chciałbyś współpracować. Jeśli nie, przejrzyj branżowe strony internetowe, gdzie ogłaszają się osoby poszukujące pracy. Może akurat trafisz na właściwego kandydata.

Warto także dać ogłoszenie na stronie internetowej swojej firmy oraz w mediach. Dobrym rozwiązaniem będzie zamieszczenie ogłoszenia na przynajmniej jednym portalu profesjonalnie prezentującym oferty pracodawców (są portale ogólne, ale też branżowe).

Pamiętaj, że ogłoszenie należy właściwie opracować. Podstawowe rubryki, które muszą się tam znaleźć, to: wykształcenie (najlepiej wpisać konkretne kierunki studiów, jakie cię interesują), doświadczenie zawodowe, umiejętności kandydata. Dobra konstrukcja oferty pozwoli na zminimalizowanie liczby odpowiedzi od osób, które nie spełniają twoich wymagań.

Co bardzo ważne, pracodawca nie powinien żądać od kandydatów CV ze zdjęciem czy określenia stanu cywilnego. Niedopuszczalne są bowiem wszelkie formy dyskryminacji. Należy też w ogłoszeniu zamieścić nazwę swojej firmy, dane kontaktowe, logo. Taki prosty zabieg poprawi wizerunek pracodawcy w oczach poważnych kandydatów na określone stanowisko. Oczywiście nie zapomnij o podaniu ostatecznego terminu, do którego należy przesyłać zgłoszenia.

Ważna rozmowa

Najcięższa praca wiąże się z selekcją aplikacji. Trzeba wszystkie oferty przejrzeć i wybrać te najlepsze. Oczywiście odrzucić te, które nie spełniają wymagań zawartych w ogłoszeniu (np. dot. wykształcenia czy doświadczenia zawodowego).

Warto dokładnie zapoznać się z treścią dokumentów, które spełniają podstawowe kryteria. Zwracaj uwagę na konstrukcję i styl listu aplikacyjnego. To pozwoli już na wstępie poznać kandydata.

Kiedy już wybierzesz kilka ofert, zorganizuj spotkanie, najlepiej w siedzibie firmy. Do tego celu zarezerwuj niewielką salę. Pod żadnym pozorem takie rozmowy nie powinny się odbywać w obecności innych pracowników. W zależności od formy pracy możesz przygotować w ramach rekrutacji branżowy test, o czym, rzecz jasna, należy kandydata uprzedzić.

Jeśli już wybierzesz tę właściwą osobę, w dobrym tonie będzie telefoniczne lub e-mailowe podziękowanie tym, z którymi przeprowadzana była rozmowa rekrutacyjna. To niewiele kosztuje, a pozwala budować pozytywny wizerunek firmy.

Jeśli masz niewielką firmę i nie czujesz się na siłach do prowadzenia rekrutacji z prawdziwego zdarzenia, skorzystaj z usług firmy czy innego przedsiębiorcy trudniących się takimi zadaniami.

Partner biznesowy

W biznesie potrzebujesz nie tylko dobrych pracowników, lecz także partnerów biznesowych. Na tym polu nie można wyłącznie konkurować, trzeba też współpracować z innymi firmami, mediami, instytucjami. Gdzie zatem szukać takich partnerów? Oczywiście trzeba brać udział w różnego rodzaju wydarzeniach, np. galach wręczania nagród branżowych, tematycznych konferencjach czy debatach. Takie spotkania są doskonałą okazją do poznania interesujących osób i nawiązania ciekawych biznesowych relacji.

Warto także w Internecie poszukać firm z interesujących cię branż i kontaktować się z nimi. Co bardzo ważne, w sieci zasięgnij opinii na temat przyszłego partnera biznesowego, ale je dokładnie zweryfikuj, ponieważ zdarzają się wpisy mijające się

z prawdą.

Oczywiście współpraca musi opierać się na konkretnych zasadach, które zaakceptują obydwie strony. Zanim zobowiążesz się do współpracy, w pierwszej kolejności zapoznaj się z działalnością danej firmy, przygotuj dla niej konkretną ofertę, którą przedstawisz na indywidualnym spotkaniu.

Bardzo ważne jest utrzymanie pozytywnych relacji już od samego początku współpracy. Jeśli jest ona wyjątkowo atrakcyjna, to trzeba cały czas dbać o utrzymywanie wzajemnych relacji na jak najwyższym poziomie. Jak to zrobić? Przede wszystkim trzymać się zawartej umowy, a każde ewentualne odstępstwo od niej konsultować z drugą stroną.

Ale partnerem biznesowym może być po prostu nasz wspólnik, z którym nie tylko zamierzamy współpracować wyłącznie na określonej płaszczyźnie, ale przede wszystkim wspólnie prowadzić biznes.

Monika Zakrzewska - ekspertka PKPP Lewiatan: Lojalność najwyższą wartością

Na etapie rekrutacji nowego pracownika w głównej mierze zwracamy uwagę na jego kwalifikacje zawodowe - wykształcenie, ukończone kursy, uprawnienia, znajomość języków obcych. Także doświadczenie zawodowe, ale głównie takie, które potwierdzi zdolność do wykonywania konkretnych obowiązków. Chcemy bowiem, aby pracownik jak najszybciej wykonywał powierzoną pracę samodzielnie, nie absorbując zbyt długo uwagi kolegów. Kwalifikacji miękkich nie jesteśmy w stanie sprawdzić na tym etapie. Nie zmienia to faktu, że marzymy o pracowniku sumiennym, oddanym, potrafiącym pracować zarówno samodzielnie, jak i w zespole. O osobie uśmiechniętej, otwartej na innych i przede wszystkim lojalnej. Jak bardzo jest to ważne, przekonuje się każdy pracodawca, zmagając się na co dzień z zespołem.

Podobnych cech szukamy u partnerów biznesowych. Jednak w tym przypadku najważniejsze jest zaufanie, bez którego trudno, a wręcz nie można rozpoczynać wspólnego przedsięwzięcia. I co zaskakujące, z reguły u partnerów biznesowych szukamy takich cech, których sami nie mamy, a które stanowią niezbędny element w recepcie na sukces przedsięwzięcia.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze

Materiał sponsorowany