Jeśli chce się poznać oferty banków mających swoje punkty w różnych częściach Polski, wystarczy wejść do jednej z placówek lub poszukać informacji na temat kont dla przedsiębiorców na stronach internetowych konkretnych banków. Choć zgodnie z przepisami przedsiębiorca nie ma obowiązku zakładania specjalnego konta bankowego i może swobodnie korzystać z konta osobistego, to banki ścigają się w pozyskiwaniu biznesowych klientów, oferując atrakcyjne konta dla dużych firm i małych przedsiębiorstw.
Porównaj produkty
Na co zwracać uwagę podczas poszukiwania najlepszej oferty? Przede wszystkim na opłaty za najważniejsze usługi. Jest to niezwykle ważne, bo miesięczne opłaty związane z takim kontem mogą wynieść 0 zł lub przekroczyć nawet 100 zł. Zacznijmy od opłaty za założenie i prowadzenie konta. To pierwsze jest bezpłatne, ale drugie może nieść już niemałe koszty (opłaty miesięczne w ofercie bez pakietu wahają się od 0 do ok. 25 zł, w pakietach mogą sięgać nawet 50 zł).
Sporo kosztują przelewy. Opłata za jednorazową transakcję wewnętrzną może dochodzić do 2 zł, za zewnętrzną do 5 zł, a za zagraniczną nawet do 30 zł. Zdarza się, że bank pobiera dodatkowe opłaty za przelewy do urzędu skarbowego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Mogą one przekroczyć nawet 4 zł. Kolejną pulę gotówki trzeba czasami przygotować na kartę płatniczą lub kredytową.
Opłaty mogą być pobierane także za korzystanie z bankomatów innych niż rodzimego banku. Bywa, że jest to nawet kilka procent wypłaconej kwoty.
Internet dla mobilnych
W przypadku konta założonego w tradycyjnym banku, istotny jest dostęp do bankowości elektronicznej. Całodobowa możliwość dostępu do rachunku daje bardzo dużą swobodę działania i pozwala w każdej chwili śledzić stan konta oraz wykonać zdalnie wybrane czynności.
Warto rozważyć założenie konta w banku internetowym. To może być dobre rozwiązanie dla osób, które nie mają czasu na systematyczne odwiedzanie tradycyjnych placówek bankowych i wolałyby wszelkie formalności załatwiać drogą elektroniczną - zaczynając już od samego założenia konta. Taka forma niesie za sobą również niższe koszty, gdyż banki wirtualne zwykle nie pobierają opłat za wykonane przez klienta transakcje czy prowadzenie konta.
Wybierając najkorzystniejszą dla nas ofertę, zwróćmy jeszcze uwagę, czy jest to oferta pakietowa, tj. czy do konta są dodane dodatkowe usługi. Takim bonusem może być np. wysoko oprocentowana lokata.
Oszczędności
Właściciele pokaźnych kont biznesowych mogą nawet na takim rachunku zarobić. Może się zdarzyć, że bank raz w miesiącu wpłaci na konto swojego klienta nawet kilkadziesiąt złotych. Warunkiem jest utrzymywanie na rachunku pokaźnej sumy (np. ok. 10 tys. zł). Bywają także takie konta oszczędnościowe, gdzie ulokowana gotówka jest całkiem dobrze oprocentowana (nawet do ok. 5 proc. w skali roku z dzienną kapitalizacją odsetek). Ale za to ograniczone są darmowe transakcje. Niekiedy bez żadnych dodatkowych opłat można dokonać raptem jednej wypłaty w miesiącu. Za kolejne przelewy trzeba już zapłacić nawet ok. 10 zł. Dokonując wielu operacji za pomocą takiego konta, można stracić też na jego oprocentowaniu. A to właśnie wyższe niż w przypadku ROR oprocentowanie jest dużą zaletą konta oszczędnościowego. Warto je mieć, bo jak jest ono właściwie zarządzane, to zgromadzona na nim gotówka pokaźnie procentuje. Jest to też dobra forma oszczędności, bo w dowolnej chwili można wypłacić potrzebną gotówkę, co np. w przypadku podobnie oprocentowanej lokaty krótko- czy długoterminowej jest po prostu niemożliwe bez konsekwencji poniesienia dużych strat.
Konto oszczędnościowe coraz częściej jest oferowane jako sposób lokowania wolnych środków właścicielom rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych. Zwykle jest ono darmowe, więc bez obaw można się na nie decydować.
Dr Mariusz Zygierewicz Dyrektor Zespołu Ekonomiczno-Regulacyjnego Związku Banków Polskich: Korzyści z prowadzenie konta za pomocą Internetu
Przedsiębiorstwa są ważnym klientem dla banków, których oferta jest dziś bardzo bogata. Jest to wynik stałej konkurencji między nimi. Banki rywalizują między sobą o pozyskanie nowych firm, dbając jednocześnie o utrzymanie tych, które są już przez nie obsługiwane.
Wybierając ofertę określonego banku, warto zwrócić uwagę na możliwość dokonywania transakcji przez Internet. Obecnie dostęp do konta tą drogą staje się standardem wśród większości przedsiębiorców. Bankowość elektroniczna znacznie upraszcza dokonywanie wszelkich operacji bankowych, w tym tak ważnych dla przedsiębiorcy, jak przelewy do ZUS oraz zwroty i wpłaty podatku do urzędu skarbowego. Prowadzenie konta za pomocą Internetu staje się szybsze i wygodniejsze. W większości banków taki dostęp nie wymaga dodatkowych opłat. Oszczędzamy też na czasie. Ponad milion małych i średnich przedsiębiorstw korzysta z takich możliwości. Banki w ramach prowadzenia rachunku dla przedsiębiorcy dają również kartę do jego obsługi i do wypłat z bankomatów oraz oferują możliwość zakładania lokat. W wielu przypadkach wymienione wyżej usługi są oferowane bezpłatnie, jednak warto dokładnie przyjrzeć się ofertom wielu banków, aby wybrać najodpowiedniejszą dla siebie opcję konta firmowego.
Więcej o ekonomii na stronie www.nbp.pl