Prowadził sklep internetowy i oszukiwał klientów

i

Autor: pixabay.com

Jak wybrać platformę e-commerce

2020-11-24 4:54

W dobie pandemii koronawirusa praktycznie cały czas spędzamy w domu. Tradycyjny handel zamiera z powodu lockdownu i zmiany przyzwyczajeń. Można śmiało założyć, że nawet po ustabilizowaniu się sytuacji zdrowotnej, konsumenci chętniej niż wcześniej będą korzystać z zakupów internetowych. Przyspieszona transformacja cyfrowa dotknęła nie tylko przedsiębiorstwa, które zostały zmuszone do zmiany modelu funkcjonowania i świadczenia usług. Wpłynęła także na konsumentów, którzy stracili możliwość swobodnego dokonywania zakupów w tradycyjnej formie. Cyfrowa sprzedaż to już nie tylko elektronika, książki i ubrania. Tak naprawdę zdecydowana większość sklepów internetowych sprzedaje przedmioty codziennego użytku. Coraz śmielej rozwija się także sektor internetowych delikatesów a rok 2020 z powodu pandemii jeszcze bardziej wzmocnił tę tendencję.

Jak wybrać platformę e-commerce

Rozkręcenie własnego e-biznesu w dzisiejszych czasach jest znacznie tańsze i prostsze niż założenie małego sklepu osiedlowego. Aby prowadzić sklep internetowy potrzebne jest odpowiednie oprogramowanie, lub skorzystanie z gotowej platformy e-commerce.

O ile nie zdecydujemy się na sprzedaż za pośrednictwem dużych platform handlowych, takich jak Allegro, nie mamy wyjścia – trzeba skorzystać z jakiejś platformy e-commerce. Mówiąc wprost, jest to wirtualne zaplecze naszej działalności.

To oprogramowanie, które pozwala na zarządzanie wystawianiem produktów na sprzedaż, zarządzaniem nimi, sprawdzaniem stanów magazynowych, a podczas procesu zakupowego także przyjmowaniem zamówień, płatności oraz logistyką. W założeniu powinno także zapewniać bezpieczeństwo danych i transakcji. Niektóre systemy posiadają także gotowe narzędzia ułatwiające marketing.

Przeglądając oferty gotowych platform e-commerce trafimy na cztery podstawowe kategorie.

1.       Platformy e-commerce open source

Open-source oznacza licencję otwartego oprogramowania. Twórcy przyznają użytkownikom prawa do badania, zmiany i rozpowszechniania oprogramowania w ramach licencji wolnego oprogramowania. Takie oprogramowanie z reguły jest rozwijane przez szeroką społeczność i jest darmowe. Zaletą jest ograniczenie kosztów inwestycji oraz ogromna swoboda w dostosowaniu platformy do swoich potrzeb. Z drugiej strony, personalizowanie platformy open source, takich jak może wymagać, przy braku umiejętności, dużych wydatków na programistów i mniej komfortowe wsparcie techniczne niż w przypadku produktów komercyjnych. Przykładowe platformy to PrestaShop, Magento, VirtueMart, Quick.Cart, OpenCart.

2.       SaaS (Software as a Service) czyli sklep na abonament

 Software as a service, czyli oprogramowanie jako usługa to model w którym za korzystanie z udostępnionego na komputerach dostawcy oprogramowania opłaca się cykliczne opłaty. Oznacza to, że nie trzeba od razu pokrywać wysokiej kwoty za system, ale z drugiej strony właściciel sklepu musi regularnie płacić abonament, trochę tak jakby dzierżawił wirtualne stanowisko w centrum handlowym. Platformy e-commerce oferowane w takim modelu (Shoplo, Shoper, Sky-Shop, IAI-Shop, Shopify) zazwyczaj zawierają szereg szablonów ułatwiających dostosowanie sklepu do naszych potrzeb, ale licencja i sposób korzystania z oprogramowania uniemożliwiają wprowadzenie dużych zmian. Zaletą jest za to szybkość konfiguracji - wystarczy kilka kliknięć, aby postawić działający sklep internetowy.

3.       Platformy dedykowane

Platformy dedykowane to oprogramowanie, które powstaje na twoje zamówienie, tylko dla ciebie i wedle twoich potrzeb. Od podstaw. To tak, jakbyś nie tylko zakładał sklep, ale także budował obiekt, w którym będzie się znajdował. Zamówienie platformy dedykowanej wymaga znalezienia odpowiedniej firmy, której powierzysz to zadanie i, w zależności od umowy, prawdopodobnie będziesz musiał z tą firmą współpracować już do końca. Ogromną przewagą takiego rozwiązania jest dostosowanie oprogramowania dokładnie do potrzeb twojego sklepu, z drugiej strony decydujesz się na korzystanie z autorskiego oprogramowania, do którego nie istnieją darmowe dodatki w internecie. Poza tym jest to też droższe rozwiązanie.

4.       Zakup licencji

W przypadku większych biznesów prowadzących sklep internetowe, sprawdzić mogą się platformy z płatną licencją dla e-commerce jak Magento Commerce (Enterprise) i SAP Hybris. W tej kategorii znajdziemy bardzo rozbudowane systemy, które także są najdroższe. Mówimy tu o cenach rozpoczynających się od kilkudziesięciu tysięcy rocznie oraz jednorazowym koszcie wdrożenia. Zarządzanie taką platformą to zadanie dla całego zespołu pracowników, więc, rzecz jasna, nie jest to rozwiązanie dla małego, jednoosobowego sklepiku sprzedającego np. domową biżuterię. Chodzi raczej o ogromne sklepy, które obsługują tysiące zamówień w ciągu każdej minuty. Do takiej działalności potrzebna jest złożona, stabilna i dobrze zoptymalizowana platforma e-commerce. Drogie platformy oparte na licencji to zapewniają, gwarantując także szerokie możliwości konfiguracji, skalowania oraz rozbudowy serwisu, a także zapewniając bezpieczeństwo danych. Najczęściej w pakiecie zapewnione są także narzędzie do promocji, marketingu oraz analizy zachowań klientów, a w razie potrzeb także do obsługi B2B.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze