Według danych UOKiK, 41 proc. zbadanych hulajnóg posiadała uchybienia w oznakowaniu, ponad 37 proc. partii produktów miała niepełne zapisy w instrukcjach użytkowania. W trzech przypadkach bezpodstawnie umieszczono znak CE, a w dwóch z nich takz˙e znak selektywnego zbierania.
Laboratoryjnie Inspekcja Handlowa zbadała siedem próbek hulajnóg. Sześć z nich negatywnie przeszło testy. W pięciu próbkach stwierdzono niewłaściwe rozwiązania konstrukcyjne, w tym trzy były nieprawidłowo oznakowane. W jednym przypadku zakwestionowano wyła?cznie niewłas´ciwe oznakowanie.
ZOBACZ TEŻ: Najlepsze trasy do jeżdżenia hulajnogą w Polsce. Gdzie jeździć hulajnogą? [PRZEWODNIK]
Najważniejsze jest jednak bezpieczeństwo użytkowania, dlatego dokonując zakupu sprawdźmy co najmniej, czy:
• określono klasę hulajnogi – klasa A jest przeznaczona dla użytkowników o masie 20 kg-100 kg, klasa B - dla użytkow-ników o masie 20 kg-50 kg,
• krawędzie hulajnogi, które mogą mieć kontakt z ciałem podczas jazdy są zukosowane, a sztywne i wystające części są odpowiednio zabezpieczone,
• mechanizm składania/rozkładania działa w sposób prosty i bezpieczny,
• mechanizm regulacji wysokości kierownicy w hulajnogach klasy B posiada dwie blokady, z których co najmniej jedna załącza się automatycznie, gdy wysokość jest nastawiana,
• sztyca kierownicy posiada znak minimalnej głębokości jej osadzenia w rurze, • zakończenia kierownicy zaopatrzone są w uchwyty lub zaślepki,
• pomost ma powierzchnię antypoślizgową,
• koła są zabezpieczone na ośkach przed niezamierzonym odłączeniem,
Jak podał też UOKiK, nieprawidłowości stwierdzono u 10 przedsiębiorców, czyli dwóch trzecich skontrolowanych podmiotów gospodarczych. Najwięcej uchybień dotyczyło braku oznaczeń - głównie okres´lenia klasy hulajnogi - oraz ostrzeżeń´ bezpośrednio na produkcie.
Inspekcja zakwestionowała 18 z 39 partii hulajnóg, co stanowi 46,15 proc. sprzętu.
• 12,82 proc. zbadanych produktów może stwarzać zagrożenie dla konsumentów z powodu wad konstrukcyjnych.
• 41,03 proc. hulajnóg posiadała uchybienia w oznakowaniu (głównie brakowało oznaczeń takich jak określenie klasy hulajnogi oraz ostrzeżeń bezpośrednio na produkcie).
• 37,50 proc. partii produktów miała niepełne zapisy w instrukcjach użytkowania.
• W 3 przypadkach bezpodstawnie umieszczono znak CE (a w dwóch z nich także znaku selektywnego zbierania).
• Tylko w jednym przypadku brakowało instrukcji użytkowania i montażu w języku polskim.
Źródło: PAP/UOKIK