Mądrze zarządzanie podwyżkami dla pracowników
Podwyżki będą teraz gorącym tematem w wielu przedsiębiorstwach, ze względu na spadek siły nabywczej pieniądza. Jak wynika z raportu International Business Report opublikowanego przez Grant Thornton, 26 proc. firm planuje w ciągu roku podwyższyć wynagrodzenia powyżej wskaźnika inflacji. Jednocześnie wciąż sporym problemem pozostaje niedobór zatrudnienia. Oznacza to, że firmy, które podwyższą wynagrodzenia, mogą mieć przewagę na rynku, na którym trwa walka o pracownika. Pozostanie konkurencyjnym, nie jest jednak tożsame z rozdawaniem pieniędzy, bo podwyżki trzeba dawać z głową.
ZOBACZ Gigantyczna inflacja. Ceny idą na rekord. Tego nikt się nie spodziewał
Kiedy warto dać podwyżkę pracownikom?
Dobry przedsiębiorca musi być doskonale zorientowany w rynku na którym się porusza. Dlatego warto śledzić dane dotyczące płac rynkowych dla specjalistów, w dziedzinach których zatrudniamy. Wielu pracowników uważnie obserwuje rynek i gdy dowie się, że jego płaca jest niedoszacowana, w najlepszym przypadku sam przyjdzie o podwyżkę, a w najgorszym zmieni pracę. Dlatego jeśli zmienia się rynek i rosną płace na kluczowych dla naszej firmy stanowiskach, lepiej nie ryzykować zwolnień i rozważyć podwyżki. Koszt zastąpienia pracownika to ok. 15-25 proc. jego rocznej pensji.
Jeśli nasz pracownik zdobywa nowe kompetencje i umiejętności, które są istotne w naszej firmie, również warto rozważyć podwyżkę. Osoba zyskująca nowe certyfikaty i rozwijająca się zawodowo, buduje sobie wyższą wartość na rynku pracy. Należy jednak pamiętać, żeby nie dawać podwyżek za każdą nową zdobytą umiejętność, a jedynie za te, które są potrzebne w naszej firmie.
Kompetencje to jednak nie wszystko. Są pracownicy, którzy nie pełnią kluczowych funkcji, ale mają pozytywny wpływ na atmosferę w pracy, odznaczają się lojalnością oraz zaangażowaniem w życie firmy i w wykonywane obowiązki. Takie osoby również warto doceniać, bo budują kulturę organizacji i wizerunek pracodawcy, dając przykład innym pracownikom.
Warto dobrze wynagradzać podwładnych, którzy stale zwiększają swoją efektywność. Jeśli widzimy, że pracownik z miesiąca na miesiąc wypracowuje coraz więcej zysków na firmy i dużo wnosi do pracy, nie można dopuścić do tego, żeby stracił motywację do rozwoju. Pamiętajmy, żeby nagradzać tylko za stałą tendencję wzrostową, za jednorazowe osiągnięcia powinniśmy wypłacać premię.
Gdy pracownik odznacza się cechami odpowiednimi na wyższe stanowisko, dobry pracodawca inwestuje w jego rozwój, aby w przyszłości przydzielić mu kluczową funkcję. Jeśli jednak w trakcie tego procesu zatrudniony, odejdzie z firmy, przedsiębiorca poniesie spore straty. Dlatego warto docenić zatrudnionego zawczasu i dać mu podwyżkę. Pracowniczy kluczowi dla firmy powinni zarabiać minimalnie 10 proc. więcej niż średnia rynkowa.
Kiedy nie dawać podwyżki pracownikom?
Dając podwyżki należy pamiętać o tym, żeby nie tworzyć kominów płacowych. Nawet jeśli zarobki nie są transparentne w firmie, to pracownicy i tak dowiedzą się, kto ile zarabia. Jeśli zobaczą, że ktoś mało ważny dla firmy otrzymuje wysokie uposażenie, sfrustrowani mogą odejść, lub zażądać takich samych podwyżek. Dlatego też sam fakt, że zatrudniony poprosił o wyższą pensję, nie jest wystarczającym powodem, żeby mu ją przyznać. Szczególnie, że za nim może ruszyć kolejna lawina żądań.
Czasem dochodzi nawet do sytuacji, gdy pracownik szantażuje pracodawcą żądając podwyżki. Przedstawia argument w postaci oferty z innej firmy, w której zarobi więcej. Odpowiedzialny pracodawca nie powinien ulegać szantażowi. Tacy pracownicy nawet mimo podwyżki szybko odchodzą z firmy, oraz spada ich zaangażowanie w pracę. Zatrudnieni zanim zaczną szukać nowej pracy, powinni wcześniej dowiedzieć się o możliwość podwyżki u obecnego pracodawcy.
Podwyżki nie powinno się dawać pracownikom, którzy mają "trudną sytuację". Urodzenie się dziecka, czy trudna sytuacja kredytowa nie jest powodem do zwiększenia pensji, bo ta zależy od jego kompetencji i roli w firmie. Warto jednak pomóc takiej pracownikowi, możemy zasugerować co może zrobić, żeby otrzymać podwyżkę lub premię, czy udzielić mu pożyczki (nieoprocentowanej). Co więcej, udzielona pomoc może zaowocować w przyszłości większą lojalnością zatrudnionego wobec firmy.
Jeśli pracownik miał wyjątkowo dobry miesiąc pod kątem wyników w pracy, lub zaproponował pomysł, który był istotny dla firmy, warto go nagrodzić, ale niekoniecznie w formie podwyżki. Stałym podniesieniem pensji nagradzamy tych pracowników, którzy przynoszą stały wzrost i regularnie podnoszą wyniki przedsiębiorstwa. Za pojedyncze osiągnięcia lepiej wypłacać jednorazowe premie, które również motywując do lepszej pracy (i mogą później zaowocować podwyżką).
Wielu pracowników domaga się podwyżek za staż pracy. Pracodawcy powinni tego unikać, jeśli nie idzie za tym zwiększenie kompetencji, czy efektywności zatrudnionego. Pracownicy otrzymujący podwyżki stażowe mogą zaniechać rozwijania się i jedynie wyczekiwać kolejnych lat pracy z nadzieją, na podwyżki. Do tego takie osoby często są niezadowolone z pracy, ale nie odejdą, bo otrzymują wynagrodzenia powyżej rynkowych.