Klienci doceniają taką formę. Leki w sprzedaży pozaaptecznej

i

Autor: Shutterstock

Obrót pozaapteczny

Klienci doceniają taką formę. Leki w sprzedaży pozaaptecznej

2023-04-20 4:12

Czy leki bez recepty, określane jako OTC, powinny być sprzedawane również poza apteką? Na ten temat zdania są podzielone. Jednak większość osób uważa, że to bardzo dobre rozwiązanie.

Są bowiem sytuacje, kiedy lek OTC jest potrzebny bardzo szybko, np. gdy zaczyna boleć głowa, drapie w gardle, chcemy się zabezpieczyć przed chorobą lokomocyjną. Ale co robić, kiedy do najbliższej apteki daleko? Już nie wspominając o lekarzu…

Poza apteką, czyli gdzie?

W takich przypadkach można się poratować, korzystając z zakupów w kanale pozaaptecznym, czyli np. w sklepach, drogeriach czy na stacjach benzynowych. Jak bardzo ta forma sprzedaży jest potrzebna, pokazuje raport „Zachowania i postawy związane z zakupami leków i suplementów diety w kanale pozaaptecznym”, opracowany na podstawie badania Zymetria, zrealizowanego na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie osób, kupujących leki i suplementy diety w kanale pozaaptecznym, styczeń 2023. Taką potrzebę deklaruje ok. 90 proc. klientów, zwłaszcza mieszkańców wsi i małych miejscowości, a 80 proc. chciałoby poszerzenia oferty, zwłaszcza o środki na biegunkę i elektrolity.

Głównymi miejscami pozaaptecznych stacjonarnych zakupów są dyskonty i drogerie. Te miejsca są wybierane głównie ze względu na dogodną lokalizację i możliwość połączenia zakupu leków z innymi zakupami. Natomiast stacje benzynowe „ratują” przede wszystkim osoby w drodze.

Jakie leki kupujemy poza apteką?

Poza apteką kupuje się produkty przede wszystkim dla dorosłych, bardzo rzadko dla dzieci czy dla nastolatków. W kanale pozaaptecznym częściej zaopatrują się mężczyźni (stanowią oni 58 proc. kupujących) i osoby w wieku 51 – 60 lat.

Dlaczego kupujemy leki poza aptekami?

Główną przyczyną zakupu leku poza apteką są bieżące potrzeby, ale też potrzeba ratowania się w nagłym przypadku, uzupełnienie domowej apteczki. Większość respondentów deklaruje, że kupuje jedno opakowanie leku zarówno w aptece, (76 proc.), jak i poza apteką (71 proc.).

Jak wynika z raportu, 83 proc. klientów kanału pozaaptecznego uważnie czyta informacje zawarte na ulotkach lub opakowaniach leków i suplementów.

Sprzedaż pozaapteczna to większa dostępność

Już od lat 60. XX wieku w Polsce funkcjonuje sprzedaż pozaapteczna, która wychodzi naprzeciw potrzebom pacjentów, zapobiegając wykluczeniu ich od dostępu do leku i opieki medycznej. Początkowo dotyczyło to głównie obszarów wiejskich, a wraz z upływem lat rozwiązanie to było utrzymywane przez Ministerstwo Zdrowia, ze względu na nadal istniejącą potrzebę dostępności do leków i opieki medycznej.

Badanie konsumentów pokazuje, że potrzeba ta jest nadal żywa. 

Pieniądze to nie wszystko Krzysztof Maj

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze