PKO BP

i

Autor: Shutterstock

Klienci PKO Banku Polskiego założą firmę przez Internet

2018-01-26 13:28

Klienci PKO Banku Polskiego mogą zarejestrować swoją firmę w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej przez bankowość elektroniczną iPKO. To pierwsze takie rozwiązanie na rynku, opracowane wspólnie z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii.

PKO Bank Polski jako pierwszy w Polsce uruchomił możliwość założenia firmy przez Internet. W kilka minut przez serwis transakcyjny można wypełnić jeden wniosek, aby zarejestrować działalność gospodarczą i jednocześnie otworzyć rachunek firmowy. mKilka prostych czynności w serwisie iPKO ma wystarczyć, by otworzyć firmę całkowicie zdalnie, nie ruszając się z domu i bez konieczności wizyty w urzędzie gminy. Wystarczy zalogować się do serwisu transakcyjnego PKO Banku Polskiego, wybrać zakładkę „e-Urząd". Potwierdzenie rejestracji firmy i założenie rachunku następuje przez Profil Zaufany, konieczne jest zatem jego posiadanie.

Zobacz też: Rewolucja w płatnościach od Mastercard. Zapłacisz odciskiem palców lub zeskanowaniem twarzy

Jak to wygląda w praktyce?
Klient banku uzupełnia dane osobowe właściciela firmy, podaje podstawowe informacje o firmie, uzupełnia dane dotyczące działalności gospodarczej, wybiera z oferty banku rodzaj konta, jakie chce otworzyć. Następnie po akceptacji formularza należy wprowadzić kod autoryzacyjny, by potem potwierdzić fakt założenia firmy i rachunku za pomocą Profilu Zaufanego. Przedsiębiorca w ciągu jednego dnia roboczego powinien otrzymać numer NIP oraz REGON.
Rejestracja firmy przez Internet umożliwia także korzystanie z PUE ZUS, rejestracji kasy fiskalnej, dostępu do Portalu Podatkowego, zmiany danych firmy w CEIDG czy zawieszenia i wznowienia działalności.

Rozwiązanie powstało przy współpracy z resortem technologii i przedsiębiorczości. Obecna podczas prezentacji narzędzia szefowa ministerstwa, Jadwiga Emilewicz wyraziła zdanie, że to istotne ułatwienie i uproszczenie procedur dla przedsiębiorców:
- Bardzo cieszymy się z tego, że banki zaangażowały się w to przedsięwzięcie i że dzisiaj to będzie jedna z dodatkowych usług oferowanych klientom. Mamy nadzieję, że populacja małych i średnich firm zarejestrowanych w CEIDG - a dzisiaj to 2,5 miliona - wzrośnie. Mamy nadzieję, że to również dobra zmiana w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce – powiedziała.

Minister podała, że w CEIDG codziennie wyszukiwanych jest 600 tys. rekordów i generowanych jest 100 tys. zaświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej. Jednocześnie dodała, że zarządzanie CEIDG pozostaje w obszarze Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. To nie pierwsze rozwiązanie z zakresu bankowości elektronicznej, które PKO Bank Polski zaprezentował jako pierwszy. Instytucja ta była także pionierem m.in. w zakresie składania wniosków o świadczenia 500 Plus za pomocą bankowości elektronicznej. Minister Emilewicz zapewniła, że i w tym przypadku zaprasza inne banki do współpracy i zapowiedziała, że kolejne podmioty są już zainteresowane tego typu usługą dla swoich klientów.

- W ubiegłym roku współpraca między sektorem bankowym a administracją publiczną sprawdziła się podczas wdrożenia programu 500 Plus. To dzięki bardzo kooperatywnej postawie banków w Polsce udało się w szybki sposób doprowadzić do tego, że wnioski uprawionych zostały przyjęte, a środki wypłacone. Test współpracy administracja-klienci-sektor bankowy myślę, że zdaliśmy bardzo dobrze. To kolejny etap wdrażania dobrej współpracy – stwierdziła.

Sprawdź także: Minister Streżyńska po 2 latach rządów. Jak działa cyfrowe państwo?

Dla kogo projekty cyfrowe?
Poprzednie wdrożenie składania wniosków 500 Plus było jednak projektem z zakresu bankowości elektronicznej, których partnerem w głównej mierze był resort cyfryzacji. Po dymisji Anny Streżyńskiej ze stanowiska ministra cyfryzacji w ramach przeprowadzonej przez premiera Mateusza Morawieckiego rekonstrukcji rządu, to już drugi projekt, z zakresu cyfrowych technologii, który wprowadzany jest nie przez Ministerstwo Cyfryzacji, a przez inny podmiot. W międzyczasie także Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pochwaliło się aplikacją mobilnej Karty Dużej Rodziny, która została przygotowana przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych na zamówienie resortu i jest jej autorskim rozwiązaniem informatycznym.

To rodzi powracające pytanie, które pojawiało się w mediach od kilku miesięcy: czy ministerstwo cyfryzacji jako odrębny resort jest potrzebne, skoro poszczególne urzędy są w stanie własnymi siłami wdrożyć potrzebne rozwiązania? Fakt słabej pozycji politycznej jednostki potwierdzają spekulacje o braku chętnych na stołek po Streżyńskiej, w związku z czym to właśnie premier sprawuje teraz nadzór nad cyfryzacją, aż do czasu znalezienia na to stanowisko nowego ministra.

Polecamy: Karta Dużej Rodziny od teraz w telefonie. Większe zniżki od PKN Orlen

Na pytanie dziennikarki Super Biznesu, czy udział Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii w opracowaniu iPKO oznacza, że projekty z zakresu bankowości elektronicznej będą znajdować się w kompetencjach tego resortu, minister Emilewicz stwierdziła: - Przy wielu projektach dotyczących cyfryzacji i prowadzenia działalności gospodarczej współpracowaliśmy już wcześniej, minister Kościński współpracował z minister Streżyńską „ręka w rękę". To był, to jest zespół, który razem wypracowywał projekty, takie jak 500 Plus, które z pewnością zostało w dużej części zrealizowane przez Ministerstwo Cyfryzacji. Po naszej stronie stoją rozwiązania związane z E-paragonem, nad tym pracujemy w tej chwili z Ministerstwem Finansów. Chcielibyśmy, aby to rozwiązanie weszło w życie od początku przyszłego roku - zdradziła szefowa MPiT.

- Cały pakiet zmian związany z „cashless", czyli płatnościami bezgotówkowymi jest pakietem w kompetencjach mojego resortu i nadal będzie wypracowywany w Ministerstwie Przedsiębiorczości, we współpracy z ministerstwem finansów oraz Krajową Administracją Skarbową - dodała.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze