Pierwszym krokiem jest złożenie reklamacji. Gdy zostanie ona odrzucona przez producenta, sprzedawcę, dostawcę usług, możesz szukać pomocy dalej. Do spotkania z ekspertem dobrze się przygotuj. Weź ze sobą notatnik i coś do pisania, by móc zapisać wskazówki i np. numery paragrafów, przepisów, na które będziesz mógł się powołać w późniejszej rozmowie z przedsiębiorcą. Jeśli twoje dokumenty mają postać elektroniczną, wydrukuj je. Jeżeli ekspert postanowi podjąć w twojej sprawie interwencję lub napisać pozew, nie przyjmie od ciebie oryginałów pism. Musisz mieć kserokopie.
1. Powiatowy (miejski) Rzecznik Konsumentów
Najlepiej do niego skierować pierwsze kroki. Biuro rzecznika konsumentów znajduje się w każdym mieście i powiecie. Zwykle lepiej najpierw zadzwonić i umówić się na spotkanie. Dane teleadresowe otrzymasz w urzędzie miasta lub starostwie. Pomoc rzecznika jest bezpłatna. Jest on zobowiązany do udzielenia ci pomocy.
Co może rzecznik:
● jeśli uzna, że masz rację i twoje prawa jako konsumenta zostały naruszone, może wystąpić do przedsiębiorcy (producenta, sprzedawcy, usługodawcy) w twojej sprawie. Bardzo często sama interwencja rzecznika lub powołanie się na konkretny przepis już wystarczy, by dostawca produktu czy usługi przyjął twoje argumenty;
● rzecznik może doprowadzić do postępowania polubownego, którego wynik ma taką moc jak wyrok sądowy;
● może w końcu pomóc ci wystąpić do sądu (lub zrobić to w twoim imieniu) przeciwko producentowi, sprzedawcy czy usługodawcy, który nie dotrzymał warunków umowy lub wprowadził w błąd. Rzecznik pełni w tym wypadku rolę podobną do prokuratora.
2. Infolinia konsumencka
Dzwoniąc pod numer 801 440 220, możesz otrzymać bezpłatną poradę w konkretnej sprawie, uzyskać informacje o przepisach prawnych oraz o instytucjach udzielających porad związanych np. z zakupem prądu, telefonu czy usług finansowych. Infolinia działa przy Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
3. Federacja Konsumentów
To bodaj najstarsza, a na pewno największa pozarządowa organizacja, która broni praw konsumentów. Ma oddziały terenowe w 48 miastach. Ich listę z adresami i numerami telefonów oraz wiele cennych porad dla konsumentów znajdziesz na stronie: www.federacja-konsumentow.org.pl. Federacja Konsumentów pomaga bezpłatnie. Uwaga! Eksperci federacji nie doradzają firmom! W Federacji Konsumenta możesz uzyskać poradę telefoniczną. Jeżeli konieczne będzie zapoznanie się z dokumentami, doradca federacji zaprosi cię do siedziby oddziału. Można także przyjść osobiście po poradę, ale to zwykle wymaga wcześniejszego umówienia telefonicznego.
Eksperci Federacji Konsumentów pomogą ci, gdy twoja sprawa dotyczy m.in.:
● niekorzystnych umów z operatorami telefonicznymi, telewizyjnymi, dostawcami internetu czy mediów;
● zakupu produktów czy usług w placówkach handlowych, internecie, ale także poza lokalem przedsiębiorstwa, czyli np. na spotkaniu w domu czy prezentacji;
● rozmaitych usług, m.in. organizacji wycieczek turystycznych;
● usług finansowych – w przypadku sporów z bankiem, instytucją pożyczkową czy ubezpieczycielem.
4. Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
To druga uznana organizacja pozarządowa, która udziela bezpłatnych porad prawnych w sprawach konsumenckich. Aby uzyskać pomoc, trzeba napisać e-maila pod adres: sekretariat@ konsumenci.org lub wysłać list pod adres: Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, ul. Kasprzaka 49, 01-234 Warszawa i szczegółowo opisać swój problem.