Praca w upale będzie oznaczać więcej przerw, lub krótsze godziny pracy? Resort pracuje nad rozwiązaniem
Obecnie w Kodeksie pracy można znaleźć przepisy wskazujące na konieczność zapewnienia przez pracodawcę bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, a także ochronę ich zdrowia i życia. Pracodawca już teraz w razie np. silnych upałów może zarządzić dodatkowe przerwy w pracy, lub skrócić czas pracy pracowników.
Jak jednak wskazuje ministerstwo, obecne przepisy wymagają dopracowania. W tym celu doszło do spotkania Głównego Inspektora Pracy Marcina Staneckiego, dyrektora Centralnego Instytutu Ochrony Pracy (CIOP) Wiktora M. Zawieski z dyrektorem generalnego Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Liwiuszem Laską.
Zauważono, że przepisy BHP nie określają maksymalnej temperatury, w której może pracować, choć jest określona jej minimalna wysokość. Dlatego szefowa resortu Agnieszka Dziemianowicz-Bąk zleciła pracę nad nowelizacją Kodeksu pracy, aby rozwiązać ten problem. Wskazano również, że z powodu zmian klimatycznych letnie miesiące są coraz cieplejsze i temperatury rzędu 30-35 stopni zdarzają się coraz częściej, na co zwracają uwagę pracownicy i związki zawodowe.
- Wielu pracodawców zgłasza wątpliwości wokół tego, w jakich przypadkach może zwolnić pracowników ze świadczenia pracy albo skrócić godziny pracy. Przejrzyste uregulowanie tej kwestii będzie więc z korzyścią dla wszystkich stron - podało ministerstwo rodziny.
Wysokie temperatury szczególnie uciążliwe dla starszych pracowników
Jak podaje resort CIOP w ramach Rządowego Programu Poprawy Bezpieczeństwa i Warunków Pracy w latach 2023-2025 jest badana tematyka obciążenia cieplnego pracowników. Również Rada Ochrony Pracy zaleciła pochylenie się nad problemem zmian klimatu w środowisku pracy.
Ministerstwo powołało się na badania, według których pracownicy i pracownice po przekroczeniu 50. roku życia gorzej adaptują się do wysokich temperatur, ponadto groźne dla zdrowia są dla nich duże zmiany w temperaturze. Można więc spodziewać się, że przepisy będą różniły się w zależności od wieku pracownika.
Jak podaje ministerstwo, w niektórych krajach członkowskich jest wprowadzona maksymalna temperatura w pomieszczeniach (np. 28 stopni Celsjusza w Słowenii), a w innych zależy od wykonywanej pracy. Np. w wielu krajach po przekroczeniu pewnej temperatury pracownik ma prawo do (płatnej) przerwy w pracy, lub odpoczynku w chłodnym pomieszczeniu.
Polecany artykuł: