Kto bierze odpowiedzialność za zgubioną przesyłkę

2010-01-25 2:00

Pewnie nieraz zdarzyło ci się, że paczka nie przyszła wcale albo dotarła zniszczona. Co zrobić w takiej sytuacji? Warto wiedzieć, że możesz domagać się odszkodowania od poczty lub firmy kurierskiej

Pamiętaj, że jeśli to ty nadajesz przesyłkę, to koniecznie zachowaj kwit, potwierdzający jej nadanie. Wysyłając paczkę za pośrednictwem poczty, płacisz mniej za usługę, ale więcej ryzykujesz. Znacznie droższa jest wysyłka poprzez firmę kurierską, ale paczka jest ubezpieczona. Dlatego jeśli wysyłasz coś wyjątkowo cennego, zastanów się nad droższą usługą. Dużo łatwiej jest się wtedy upominać o odszkodowanie.

Zarówno adresat, jak i nadawca zaginionej lub zniszczonej przesyłki mogą się o nią upominać, składając na poczcie reklamację. Najlepiej jednak sprawę zgłosić nadawcy, wtedy on będzie mógł zgłosić reklamację w urzędzie, z którego wysłał paczkę. Można to zrobić dopiero po 14 dniach od nadania przesyłki, ale nie później niż w terminie 12 miesięcy. Lepiej zrobić to pisemnie. Warto poprosić na poczcie o poświadczenie złożonej reklamacji. Pismo reklamacyjne powinno zawierać obok danych również uzasadnienie reklamacji i kwotę odszkodowania. Dołącz do niego kwit potwierdzający nadanie. Jeśli przesyłka dotarła uszkodzona, dołącz zniszczone opakowanie oraz protokół, sporządzony po jej otrzymaniu przez adresata, a także oświadczenie o ubytkach. Urząd pocztowy ma 30 dni na rozpatrzenie reklamacji i powiadomienie o tym pisemnie.

Jak wysokie odszkodowanie ci się należy? Za zgubienie lub zniszczenie przesyłki poleconej można żądać 50-krotności opłaty pobranej od nadawcy. Natomiast za zapodzianie paczki należy się 10-krotność opłaty. Jeśli jednak została zadeklarowana wartość przesyłki, poszkodowany ma prawo domagać się odszkodowania do tej samej wysokości.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze