Decydując się na ofertę wypoczynku w ostatniej chwili, możesz wybrać się do takich egzotycznych krajów, jak Egipt czy Tunezja, nie rujnując swego portfela. Wyjazd może być nawet o połowę tańszy. Najkorzystniejsze oferty last minute możesz kupić kilka dni przed wyjazdem, a nawet i w dniu wylotu. Czy jednak za atrakcyjną ceną nie kryją się jakieś pułapki, czy jest to pełnowartościowa oferta? Warto zadać takie pytania przed wybraniem propozycji.
Na co zwracać uwagę?
Podstawowa sprawa, o której powinieneś pamiętać - wczasy czy wycieczka kupione w systemie last minute to pełnowartościowa oferta! Jeśli z niej skorzystasz, masz dokładnie takie same prawa, jak klienci, którzy zapłacili za wypoczynek wcześniej. Jednak nie możesz brać pod uwagę wyłącznie ceny. Przed zakupem warto dokładnie przeczytać regulamin, poprosić o dokładne wyliczenie wszystkich kosztów, zapytać o ważne dla ciebie szczegóły, wszystko, co może wpłynąć na komfort wypoczynku - np. standard hotelu, posiłki, dodatkowe atrakcje. Najlepiej kupić ofertę last minute w sprawdzonym biurze podróży.
Pułapki w umowach
Zdarza się, że w umowie nie ma pełnej informacji o tym, dokąd jedziesz (np. do jednej z miejscowości danego regionu) albo gdzie będziesz zakwaterowany (np. w hotelach lub pensjonatach jedno- lub dwugwiazdkowych). To niedopuszczalne. Biuro ma obowiązek poinformować cię o faktycznym miejscu pobytu i o kategorii hotelu i takie zapisy muszą pojawić się w umowie.
Czasami biura podróży umieszczają w umowach zastrzeżenia, że klienci korzystający z last minute nie mają zagwarantowanych wszystkich usług zawartych w programie albo ich jakość będzie niższa. Oczywiście organizator wyjazdu nie musi gwarantować wszystkim uczestnikom takiego samego programu (np. wycieczek zarezerwowanych wcześniej, których nie można zapewnić klientom wykupującym wczasy w ostatniej chwili), ale zawsze ma obowiązek podać dokładną informację o programie, który ci zapewnia.
Biuro podróży nie może też używać argumentu, że skoro podpisałeś umowę, to zgodziłeś się na określone w niej warunki. W takiej sytuacji chronią cię przepisy mówiące o tym, że umowa nie może zawierać zapisów rażąco naruszających twoje interesy. Jeśli umowa jest niezrozumiała czy wieloznaczna, to wszelkie wątpliwości rozstrzygane są zawsze na twoją korzyść. Bardzo często biura podróży odmawiają osobom, które skorzystały z last minute, prawa do reklamacji. Tymczasem każdy klient ma prawo do reklamacji i takie zastrzeżenia z mocy prawa są nieważne.
Plusy i minusy
Oferty typu last minute to idealne rozwiązanie, jeśli nie możesz zaplanować urlopu z dużym wyprzedzeniem. Cena jest dużo niższa i nie może ulec zmianie, bo przepisy mówią wyraźnie, że w okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona. No i na koniec - oferta last minute nie może zostać odwołana.
Jest i druga strona medalu - decyzję musisz podjąć błyskawicznie i mieć od razu do dyspozycji określoną sumę pieniędzy. Na taką wyprawę raczej nie wybierzesz się w większej grupie, bo przeważnie biuro podróży oferuje tylko pojedyncze miejsca w hotelach. Ale właśnie dlatego jest tanio - po prostu organizator chce sprzedać wszystkie miejsca na turnusie i dlatego jest gotów obniżyć cenę. Kolejną niedogodnością może być to, że nie zawsze możesz sobie pozwolić na wzięcie urlopu tuż przed wyjazdem. Nie zawsze też możesz liczyć na to, że pojedziesz do miejsca, które sobie wcześniej wymarzyłeś, bo biuro podróży może go nie mieć w swej ofercie.
Jeśli zdecydujesz się na last minute
- masz dokładnie takie same prawa, jak inni klienci, w tym prawo do reklamacji;
- zażądaj, by w umowie znalazła się informacja o miejscu pobytu i kategorii hotelu;
- musisz otrzymać pełną informację o programie pobytu.