Wakacje kredytowe

i

Autor: Pixabay

Wakacje kredytowe 2022

Masowe skargi na wakacje kredytowe. Rzecznik finansowy interweniuje w UOKiK

2022-08-19 13:15

Od momentu wejścia w życie ustawy o tzw. "wakacjach kredytowych" Rzecznik Finansowy analizuje informacje uzyskane od klientów banków dotyczące trudności związanych z uzyskaniem zawieszenia spłaty rat kredytu hipotecznego przewidzianych w ustawie.

Wakacje kredytowe 2022. Pojawiają się skargi i zastrzeżenia

Ustawa o o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom wprowadzająca tzw. "wakacje kredytowe" weszła w życie 7 lipca 2022 roku.  Od tamtej pory pojawiło się wiele zastrzeżeń oraz skarg dotyczących funkcjonowania banków oraz całego przedsięwzięcia.

Zastrzeżenia dotyczą przede wszystkim kryteriów kwalifikujących klientów do skorzystania z "wakacji kredytowych" oraz zasad wnioskowania o "wakacje kredytowe" - czytamy na stronie Rzecznika Finansowego. 

Biuro Rzecznika Finansowego odnotowało ponad dwa tysiące zgłoszeń

Od 28.07.2022 biuro Rzecznika Finansowego odnotowało aż 2120 zgłoszeń. Wskazywano w nich między innymi na działanie banków potencjalnie sprzeczne z ustawą. Dzięki informacjom przekazanym przez konsumentów, Rzecznik dostrzegł możliwe nieprawidłowości i naruszenia dotyczące praktyki 15 banków.

Pieniądze to nie wszystko Przemysław Daca

Wnioski będą jeszcze wpływać

Aktualnie, Rzecznik Finansowy nie dysponuje wystarczającymi danymi, które umożliwiłyby pełną ocenę działań banków w kwestii wakacji kredytowych. Ewentualne wnioski dotyczące odmowy udzielenia "wakacji kredytowych" prawdopodobnie spłyną do biura Rzecznika Finansowego dopiero po wyczerpaniu przez klientów procedury reklamacyjnej w danym banku.

Rzecznik  zgodnie z przepisami rozpatruje reklamację i udziela klientowi odpowiedzi bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania - wynika z informacji opublikowanej na stronie rf.gov.pl.

Rzecznik finansowy zwraca się do prezesa UOKiK

Rzecznik Finansowy przekazał Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) informację dotyczącą możliwych nieprawidłowościach w działaniach banków w zakresie związanym z realizacją obowiązków nałożonych na te podmioty, przede wszystkim wynikających z art. 73 ustawy - zgodnie z ustawowym zadaniem ochrony klientów podmiotów rynku finansowego.

Rzecznik Finansowy zwrócił się również do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) z prośbą o zbadanie sprawy.

Sonda
Czy złożyłeś już wniosek o wakacje kredytowe?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze