Wakacje kredytowe 2022. Pojawiają się skargi i zastrzeżenia
Ustawa o o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom wprowadzająca tzw. "wakacje kredytowe" weszła w życie 7 lipca 2022 roku. Od tamtej pory pojawiło się wiele zastrzeżeń oraz skarg dotyczących funkcjonowania banków oraz całego przedsięwzięcia.
Zastrzeżenia dotyczą przede wszystkim kryteriów kwalifikujących klientów do skorzystania z "wakacji kredytowych" oraz zasad wnioskowania o "wakacje kredytowe" - czytamy na stronie Rzecznika Finansowego.
Biuro Rzecznika Finansowego odnotowało ponad dwa tysiące zgłoszeń
Od 28.07.2022 biuro Rzecznika Finansowego odnotowało aż 2120 zgłoszeń. Wskazywano w nich między innymi na działanie banków potencjalnie sprzeczne z ustawą. Dzięki informacjom przekazanym przez konsumentów, Rzecznik dostrzegł możliwe nieprawidłowości i naruszenia dotyczące praktyki 15 banków.
Wnioski będą jeszcze wpływać
Aktualnie, Rzecznik Finansowy nie dysponuje wystarczającymi danymi, które umożliwiłyby pełną ocenę działań banków w kwestii wakacji kredytowych. Ewentualne wnioski dotyczące odmowy udzielenia "wakacji kredytowych" prawdopodobnie spłyną do biura Rzecznika Finansowego dopiero po wyczerpaniu przez klientów procedury reklamacyjnej w danym banku.
Rzecznik zgodnie z przepisami rozpatruje reklamację i udziela klientowi odpowiedzi bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania - wynika z informacji opublikowanej na stronie rf.gov.pl.
Rzecznik finansowy zwraca się do prezesa UOKiK
Rzecznik Finansowy przekazał Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) informację dotyczącą możliwych nieprawidłowościach w działaniach banków w zakresie związanym z realizacją obowiązków nałożonych na te podmioty, przede wszystkim wynikających z art. 73 ustawy - zgodnie z ustawowym zadaniem ochrony klientów podmiotów rynku finansowego.
Rzecznik Finansowy zwrócił się również do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) z prośbą o zbadanie sprawy.