Pływające po powierzchni oceanów tony plastiku, niejednokrotnie będące swoistą pułapką dla zwierząt wodnych to przerażający obraz. Niestety, rzeczywisty. W trosce o dobro środowiska i bez wpływu na komfort klientów McDonald’s wprowadza zmiany i stale pracuje nad nowymi rozwiązaniami.
Założenia strategii
Zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju popularna sieć restauracji zaprzestaje produkcji plastikowych słomek na rzecz papierowych, które w kontakcie z płynami wytrzymują ok. 5–6 godzin, nim zaczną rozmiękać. Ponadto pojawią się papierowe patyczki do balonów oraz nowe ekologiczne opakowania do lodów McFlurry. Celem strategii McDonald’s jest redukcja gazów cieplarnianych z restauracji, biur oraz pochodzących z dostaw, a także recykling wszystkich odpadów z sal jadalnych. Stopniowo wprowadzane są opakowania wykonane z materiałów odnawialnych, certyfikowanych lub z odzysku.
Recykling nowych słomek
Papierowe słomki uzyskały certyfikat ISEGA, a ich produkcja (również opakowań słomek) jest całkowicie wykonana z papieru certyfikowanego przez PEFC, wspierając odpowiedzialną gospodarkę leśną, jak wyjaśniła Agnieszka Czarnecka, menadżer ds. zakupów McDonald’s Polska.
– Nowe papierowe słomki w 100 proc. nadają się do recyklingu. Już teraz w większości naszych lokali znajdują się kosze umożliwiające segregację śmieci. Zmiana opakowań oraz technologie stosowane przez recyclerów umożliwiają nam stopniowe zamykanie obiegu i przetwarzanie odpadów np. na ręczniki papierowe – wyjaśnia Tomasz Kurpiewski, menadżer ds. zrównoważonego rozwoju McDonald's Polska.
Ty nie zauważysz. Środowisko tak
Przyświecające działaniom McDonald’s motto wskazuje na to, jak za pomocą drobnych zmian w funkcjonującej na dużą skalę sieci restauracji możemy zadbać o środowisko i zmniejszyć emisje zanieczyszczeń. Wprowadzane w restauracjach zmiany, m.in. papierowe słomki, po wykonaniu rzetelnych testów pod względem wytrzymałości i funkcjonalności, są opracowywane w oparciu o reakcje i opinie klientów.
– Papierowe słomki, nowe kubki do lodów McFlurry i patyczki do balonów to dopiero początek. Wiemy, że jeszcze dużo pracy przed nami. Dobre rozwiązania, możliwe do wdrożenia w naszej skali, wymagają czasu. Intensywnie nad nimi pracujemy. Już wkrótce w restauracjach wdrożymy kolejne zmiany przyjazne środowisku – mówi Anna Borys-Karwacka, dyrektor ds. korporacyjnych McDonald’s Polska. Szacuje się, że do 2025 r. wszystkie opakowania w restauracjach będą poddawane recyklingowi.
Pierwsi na rynku
Polska to pierwszy na rynku kraj, który w restauracji wprowadził tak innowacyjne rozwiązania. Do tej pory w restauracjach McDonald’s każdego roku zużywano 160 mln słomek, 23 mln kubków McFlurry oraz 3,5 mln patyczków do balonów – wszystko z plastiku. Papierowe, przyjazne środowisku produkty teraz pojawią się w ponad 440 polskich restauracjach! Zastosowane przez McDonald’s technologie to również zachęta dla innych przedsiębiorców. Oczywiście każda taka zmiana wymaga podejścia systemowego, szeregu badań, analiz i pracy ekspertów. Jak dodaje Tomasz Kurpiewski, to także zmiana filozofii myślenia o odpadach, o ich późniejszym zagospodarowaniu.