Marcin Horała. Forum Ekonomiczne Karpacz 2022

i

Autor: Tomasz Golla/Super Express

Karpacz 2022

Wiceminister Horała: Brakuje nam kilku tysięcy km linii kolejowej

2022-09-09 14:26

-Polsce cały czas brakuje całego szeregu odpowiedniej twardej infrastruktury, tak żebyśmy mogli powiedzieć, że system transportowy mamy na naprawdę światowym poziomie tak jak to jest w państwach wysoko rozwiniętych. Kolej jest w tej chwili zbyt mało konkurencyjna do transportu kołowego, a to przekłada się na wysokie koszty - przyznał Marcin Horała wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej, podczas ekskluzywnego wywiadu udzielonego podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

Brakuje nam kilku tysięcy km linii kolejowej

Wiceminister Horała, pytany o powiększanie przepustowości polskich portów, w kontekście dzisiejszych zwiększonych potrzeb logistycznych transportu węgla, stwierdził, że inwestycje w tą infrastrukturę już się dzieją, ale oczywiście potrzeby są ogromne, zarówno od strony wody jak poszerzanie i pogłębianie torów wodnych, ale również na lądzie gdzie towary są przeładowywane ze statków na kolej. A tu z kolei potrzeba pilnych inwestycji. 

Średnia prędkość pociągu towarowego w Polsce to ok. 20 km/h, a powinny jeździć 60 km/h. Przede wszystkim składy pasażerskie mają pierwszeństwo przed tymi towarowymi. Pociągi towarowe jeżdżą "na okrągło", zamiast w linii prostej. Brakuje nam generalnie przepustowości na torach. 

"To wszystko powoduje, że jest to transport nie konkurencyjny do kołowego, a to z kolei w kontekście ekologii będzie coraz bardziej upośledzało polską gospodarkę, bo jest to coraz bardziej kosztowne i nierentowne. Zatem to się musi zmienić, potrzebujemy dużych inwestycji na kolei" - zaznaczył wicemnister Horała w rozmowie z Super Biznesem. 

Brakuje nam lotniska na miarę Polski

Forum w Karpaczu 2022: Marcin Horała

- Brakuje nam również dużego hubowego, między kontynentalnego lotniska na miarę Polski. Przepustowość lotniska Chopina w Warszawie to ok. 23 mln pasażerów w blisko 40 mln kraju. To się nie zdarza  w zachodniej Europie i na świecie. Każdy duży port ma większą, albo porównywalną przepustowość z liczbą mieszkańców danego kraju. W paromilionowej Finlandii czy Austrii,  wiedeński i ten w Helsinkach port lotniczy może obsłużyć blisko 30 mln pasażerów. W Polsce, która ma o wiele więcej mieszkańców, ta przepustowość jest o połowę mniejsza od liczby mieszkańców - stwierdził wiceminister Horała w rozmowie z Super Biznesem. 

Zapowiada się wielkie przymusowe wywłaszczanie pod CPK

Horała pytany o ilość pozyskanych gruntów, odpowiedział: "Zero". To oznacza, że jeżeli mieszkańcy nie skorzystają z dotychczasowych ofert zostaną na koniec 2023 r. wywłaszczeni na mocy prawa za państwowym odszkodowaniem, o ile nie ostatniej oferty. 

- Obecnie specjalnie dla właścicieli nieruchomości potrzebnych pod budowę CPK, uruchomiliśmy "Program Dobrowolnych Nabyć", który polega na tym, że osoba zgłaszająca chęć wzięcia udziału w Programie powinna zaznaczyć, czy jest zainteresowana jedynie sprzedażą swojej nieruchomości, czy również jej zamianą, a jeśli tak, to jakie nieruchomości leżą w granicach jej zainteresowań- mówił wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej.

Jak zaznaczył Horała, na ten moment zakończenie głównych prac budowlanych w 2027 i pełne uruchomienie komercyjne zaplanowane na lato 2028 jest w tej chwili niezagrożone. Opóźnień na razie nie ma. 

Sonda
Czy CPK powinno powstać?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze