Brakuje nam kilku tysięcy km linii kolejowej
Wiceminister Horała, pytany o powiększanie przepustowości polskich portów, w kontekście dzisiejszych zwiększonych potrzeb logistycznych transportu węgla, stwierdził, że inwestycje w tą infrastrukturę już się dzieją, ale oczywiście potrzeby są ogromne, zarówno od strony wody jak poszerzanie i pogłębianie torów wodnych, ale również na lądzie gdzie towary są przeładowywane ze statków na kolej. A tu z kolei potrzeba pilnych inwestycji.
Średnia prędkość pociągu towarowego w Polsce to ok. 20 km/h, a powinny jeździć 60 km/h. Przede wszystkim składy pasażerskie mają pierwszeństwo przed tymi towarowymi. Pociągi towarowe jeżdżą "na okrągło", zamiast w linii prostej. Brakuje nam generalnie przepustowości na torach.
"To wszystko powoduje, że jest to transport nie konkurencyjny do kołowego, a to z kolei w kontekście ekologii będzie coraz bardziej upośledzało polską gospodarkę, bo jest to coraz bardziej kosztowne i nierentowne. Zatem to się musi zmienić, potrzebujemy dużych inwestycji na kolei" - zaznaczył wicemnister Horała w rozmowie z Super Biznesem.
Brakuje nam lotniska na miarę Polski
Polecany artykuł:
Polecany artykuł:
- Brakuje nam również dużego hubowego, między kontynentalnego lotniska na miarę Polski. Przepustowość lotniska Chopina w Warszawie to ok. 23 mln pasażerów w blisko 40 mln kraju. To się nie zdarza w zachodniej Europie i na świecie. Każdy duży port ma większą, albo porównywalną przepustowość z liczbą mieszkańców danego kraju. W paromilionowej Finlandii czy Austrii, wiedeński i ten w Helsinkach port lotniczy może obsłużyć blisko 30 mln pasażerów. W Polsce, która ma o wiele więcej mieszkańców, ta przepustowość jest o połowę mniejsza od liczby mieszkańców - stwierdził wiceminister Horała w rozmowie z Super Biznesem.
Zapowiada się wielkie przymusowe wywłaszczanie pod CPK
Horała pytany o ilość pozyskanych gruntów, odpowiedział: "Zero". To oznacza, że jeżeli mieszkańcy nie skorzystają z dotychczasowych ofert zostaną na koniec 2023 r. wywłaszczeni na mocy prawa za państwowym odszkodowaniem, o ile nie ostatniej oferty.
- Obecnie specjalnie dla właścicieli nieruchomości potrzebnych pod budowę CPK, uruchomiliśmy "Program Dobrowolnych Nabyć", który polega na tym, że osoba zgłaszająca chęć wzięcia udziału w Programie powinna zaznaczyć, czy jest zainteresowana jedynie sprzedażą swojej nieruchomości, czy również jej zamianą, a jeśli tak, to jakie nieruchomości leżą w granicach jej zainteresowań- mówił wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej.
Jak zaznaczył Horała, na ten moment zakończenie głównych prac budowlanych w 2027 i pełne uruchomienie komercyjne zaplanowane na lato 2028 jest w tej chwili niezagrożone. Opóźnień na razie nie ma.