Andrzej Bittel, Podsekretarz Stanu, Ministerstwo Infrastruktury. Kongres 590 Rzeszów

i

Autor: Beata Olejarka

Karpacz 2022

Wiceminister infrastruktury Bittel: KE bezprawnie blokuje KPO

2022-09-12 14:56

-Naszym celem jest konsekwentne inwestowanie w infrastrukturę kolejową czego przykładem jest program Kolej plus zwiększony do blisko 12 mld zł., który będzie realizowany w latach 2022/2023. Do roku 2030 planujemy przeznaczyć 80 mld zł., na następne inwestycje kolejowe m.in.: rozwój Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), modernizację warszawskiej linii średnicowej oraz szeroko pojęte inwestycje związane z obsługą ruchu regionalnego czy aglomeracyjnego - zapowiedział Andrzej Bittel wiceminister infrastruktury podczas ekskluzywnego wywiadu udzielonego Super Biznesowi podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

Środki z KPO bardzo by się przydały polskiej kolei 

Jak stwierdził wiceminister Bittel, KE bezprawnie blokuje środki z KPO. Jak dodał fundusze te, bardzo by się przydały polskiej kolei, jednak niezależnie od tego czy fundusze z UE popłyną do Polski inwestycje będą realizowane bez zakłóceń. Część przetargów jest juz ogłoszona, teraz trwają końcowe rozmowy na temat możliwości finansowania tych przedsięwzięć, które przyjął polski parlament w ramach ustawy - stwierdził Bittel. 

Forum w Karpaczu 2022: Andrzej Bittel

- Rozedrganie gospodarki światowej to rzeczywiście duży kłopot, podejmujemy szerego rozmów z wykonawcami naszych inwestycji, jednak wszystkich kosztów wojny,  państwo polskie nie jest w stanie wziąć na siebie. Już jest realizowana w kontraktach drogowych 10 proc. waloryzacja kosztów, a wkrótce też będzie ona obowiązywać w kontraktach kolejowych, pod koniec tego roku, co pokazuje że chcemy się tym ryzykiem dzielić z przedsiębiorcami, którzy realizują umowy inwestycyjne na kolei - stwierdził Andrzej Bittel wiceminister infrastruktury. 

Przywrócono 5 tys. połączeń autobusowych 

Pytany o postęp programu wykluczenia komunikacyjnego, który miał przywracać połączenia pomiędzy mniejszymi miejscowościami w Polsce, Bittel stwierdził, że zostało uruchomionych blisko 5 tys. połączeń autobusowych.

Wiceminister zaapelował o to by, samorządy przystępowały do tego programu, który gwarantuje dopłaty rządowe w wysokości 80 proc. do deficytowych linii autobusowych.

- Wiele linii autobusowych po uruchomieniu okazało się rentowne, jednak nie były uruchamiane ze względu na niepewność czy będą one na siebie zarabiać. Mając takie gwarancje finansowe dopłat w wysokości 80 proc., ta niepewność znika. Mamy doskonały przykład z województwa łódzkiego, gdzie Łódzka Kolej Aglomeracyjna organizuje transport autobusowy do przystanków kolejowych, a to poprawia rentowność zarówno przejazdów autobusowych jak i kolejowych - stwierdził Bittel w rozmowie z Super Biznesem. 

Sonda
Czy według Ciebie na polskiej kolei jest bezpiecznie?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze