zakupy

i

Autor: Pixabay.com

Inflacja szaleje! Na podstawowe zakupy wydasz ponad 200 zł. A będzie jeszcze drożej!

2021-11-17 7:42

Z najnowszego "Badania i raportu koszyk zakupowy" ASM Sales Force Agency, wynika, że średnia wartość koszyka zakupowego z podstawowymi dobrami w październiku 2021 wynosiła 226,81 zł. Co ciekawe, to spadek o 0,07 proc. względem września i o 1,33 proc. względem ubiegłego roku. Minimalnie potaniał koszyk najtańszych produktów, a także tych najdroższych - o kilka złotych. Badanie objęło 11 sieci handlowych. Mimo średniego spadku cen, to w sześciu z nich koszty zakupów były wyższe niż we wrześniu.

Zmiany w cenie podstawowego koszyka dóbr

Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci E.Leclerc (6,56 proc.). Natomiast w ujęciu rocznym nieznaczny wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, m.in. w Tesco (8,15 proc.), E.Leclerc (1,3 proc.), Carrefour (0,64 proc.) czy Intermarché (0,41 proc.). Spadek cen koszyka odnotowano z kolei w sieci Makro, w której średnia cena w październiku 2021 r. była niższa o 17 zł niż przed rokiem.

ZOBACZ Inflacja 8 proc.! Tak drogo jeszcze nie było! Druzgocąca prognoza ekspertów

Marek Zuber: Na inflację trzeba było reagować wcześniej [Super Raport]

"Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych, moglibyśmy zapłacić 178,75 zł (mniej o 1,54 zł niż we wrześniu), natomiast koszyk produktów najdroższych - 281,86 zł (mniej o 6,77 zł niż we wrześniu)" - podali autorzy raportu.

Wskazali, że dane w ujęciu rocznym pokazują, że suma koszyka minimalnego w październiku 2021 r. była wyższa o 0,57 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w październiku br. tańszy o 14,45 proc. niż w 2020 r.

"Wartość koszyka zakupowego całościowo zmniejszyła się o 1,33 proc. z 229,86 zł w październiku 2020 r. do 226,81 zł w październiku 2021 r." - dodali.

Największa drożyzna dopiero przed nami

Jak zaznaczył dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency Patryk Górczyński, z miesiąca na miesiąc inflacja bije kolejne rekordy, a do tego ekonomiści prognozują, że jeszcze w tym roku wskaźnik poziomu cen towarów i usług przebije barierę 7 procent.

"Moim zdaniem największy wzrost cen żywności jest jeszcze przed nami i odnotujemy go w I połowie 2022 roku. W najbliższym czasie możemy się spodziewać intensywnych działań promocyjnych sieci handlowych związanych z nadchodzącymi świętami" - powiedział Górczyński.

W jego ocenie, Polacy - mimo powszechnej drożyzny - ruszą do sklepów, chcąc zadbać, by na świątecznych stołach niczego nie zabrakło.

Z badania wynika ponadto, że w październiku br., podobnie jak w poprzednim miesiącu, najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach - 219,02 zł. Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery trzeba było zapłacić o blisko 17 proc. więcej.

Sonda
Czy odczuwasz skutki drożyzny?

W "Badaniu i raporcie koszyk zakupowy" przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 11 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce – wskazano w informacji prasowej. (PAP)

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze