Taka możliwość jest we wtorki gdzie w cenie paliw podstawowych zatankujesz Shell W-Power 95, a w czwartki promocja dotyczy Shell V-Power diesel, który można zatankować w cenie paliwa ekonomicznego. Tymczasem sytuacja przynajmniej na razie na rynku paliw nie zmienia się. Za popularną 95-tke trzeba zapłacić średnio 6,02, LPG 3,37, a diesel 6,04.
Chociaż eksperci z e-petrol.pl uważają, że ostatnie dni pokazują, że mamy realną szansę pożegnać 6-złotowy poziom cen na stacjach. Wynika to po części z wyraźnych zmian na rynku międzynarodowym, jakie zachodzą w ostatnich godzinach, a także za sprawą zapowiedzi nowej tarczy antyinflacyjnej.
W okresie między 29 listopada i 5 grudnia 2021 spodziewamy się, że benzyna 98-oktanowa będzie kosztowała 6,21-6,34 zł/l, a w przypadku Pb95 przewidujemy ulokowanie się cen w przedziale 5,93-6,05 zl/l. Olej napędowy może tanieć nieco wolniej - tu cena wyniesie 5,99-6,10 zł/l. Względnej stabilizacji oczekujemy natomiast na rynku autogazu, a paliwo to kosztować będzie 3,35-3,41 zł/l.-prognozują dr Jakub Bogucki, Grzegorz Maziak, eksperci e-petrol.pl
Z pomocą ma przyjść tarcza antyinflacyjna, którą wczoraj ogłosił premier Mateusz Morawiecki, jednak zdaniem analityków e-petrol.pl, zbyt mało jeszcze podano szczegółów odnośnie nowych rozwiązań podatkowych, aby ocenić realny wpływ tarczy antyinflacyjnej na ceny paliw, ale z tego co już wiemy, można uznać, że prawdopodobne spadki sięgną kilkunastu gr na litrze.
W okresie od 20 grudnia do 20 maja zaplanowano obniżenie akcyzy do poziomu minimalnego w Unii Europejskiej, a ponadto od stycznia 2022 do 31 maja paliwa zostaną zwolnione z podatku od sprzedaży detalicznej i poboru opłaty emisyjnej. Dokładniejsze kalkulacje wartości ewentualnych obniżek można będzie zrealizować po poznaniu szczegółów projektu - twierdzą eksperci e petrol.pl
Na rynkach światowych drastyczna przecena zachodzi dzisiaj rano w obliczu wizji uwolnienia rezerw strategicznych m.in. przez Stany Zjednoczone przy jednoczesnym braku stanowiska OPEC+ odnośnie dalszej polityki ograniczeń produkcyjnych. W Polsce natomiast zapowiedź premiera Morawieckiego odnośnie projektowanych działań hamujących wzrost cen stała się tematem dnia i trzeba stwierdzić, że może przynajmniej częściowo pomóc w wyhamowaniu paliwowej drożyzny.
Czytaj także: Benzyna po 5,70 zł za litr? Cena paliwa obniżona na 5 miesięcy. Decyzja Morawieckiego
W obliczu wysokich cen paliw Stany Zjednoczone, Japonia czy Indie zdecydowały się sięgnąć do swoich strategicznych rezerw. Mogą do nich dołączyć też Chiny. Łącznie w wyniku tych działań na rynek trafić może dodatkowo 70-80 mln baryłek surowca. Skala tej akcji jest jednak mniejsza od oczekiwań obserwatorów rynku i notowania surowca, niemniej jednak, na pierwsze informacje o jej szczegółach zareagowały wzrostem.
Cena jest uzależniona od kosztu paliwa, czyli od rzeczywistego kosztu, po jakim została nabyta baryłka ropy naftowej. Na to składa składa się kilka elementów: ceny paliw w rafineriach, akcyza, opłata paliwowa podatek VAT, opłata emisyjna, marża.
Jak wyliczył rankomat.pl same opłaty dodatkowe, takie jak podatek VAT, akcyza, opłata paliwowa i marża stacji paliw stanowią aż 50,5 proc. całkowitej ceny 1 l benzyny. W efekcie za zatankowanie 1 l bezołowiowej Pb95 kierowcy muszą średnio zapłacić 5,96 zł. Gdyby nie pozostałe obciążenia finansowe, na paliwo musieliby przeznaczyć jedynie 2,95 zł.