Według analiz branżowego portalu e-petrol.pl ceny autogazu na stacjach w Polsce są obecnie najwyższe od 2012 roku. Wzrost zapotrzebowania na to paliwo ze strony branży rolniczej oraz jego powszechnym brakiem powodują, że jego ceny rosną w hurcie. Nie bez znaczenia jest również sytuacja polityczna. Wzrost cen autogazu to efekt również utrzymujących się problemów z dostawami tego paliwa zza wschodniej granicy. Związane jest to m.in. z nałożeniem przez UE z kolejnych sankcji na Białoruś, co uderza także w import do UE produktów ropopochodnych.
Niewykluczone, że przy tym utrzymującym się trendzie już wkrótce tankujący autogaz zobaczą 4-kę z przodu, a o obniżce nie ma co marzyć – przewidują eksperci e-petrol.
Jak podaje e-petrol.pl blisko 87 proc. konsumowanego w Polsce gazu płynnego LPG pochodzi z importu. Głównym źródłem zaopatrzenia jest Rosja i Białoruś. Ten kraj jest także ważnym krajem tranzytowym dla importu rosyjskiego LPG.
Biorąc pod uwagę, fakt iż auta napędzane gazem wymagają droższych przeglądów, serwisowania oraz rosnące wciąż ceny LPG posiadanie samochodu z taką instalacją zwyczajnie przestaje się opłacać. Zwłaszcza, że większość tych samochodów to samochody leciwe. Według danych pochodzących z baz Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców na koniec 2019 roku w Polsce zarejestrowanych było 2 678 691 samochodów osobowych wyposażonych w instalację LPG, o 3 proc. więcej niż rok wcześniej. Niemal 40 proc. samochodów z LPG stanowią marki niemieckie – Opel, Volkswagen i Audi. Są też 2 sztuki Maserati oraz 2 egzemplarze Rolls-Royce'a z lat 70. XX wieku oraz ponad 1 tys. sztuk Porsche.
Czytaj także: Złotówka nad przepaścią. Tak słabego pieniądza nie mieliśmy od ponad dekady
Osobną grupę aut z instalacją LPG stanowią modele wyprodukowane w 2019 roku. Liderem zestawienia takich nowych aut z LPG jest Dacia (4 503 szt.), przed Skodą (1 974 szt.) i Oplem (1 471 szt.).
40 proc. z nich wyprodukowano przed 2000 rokiem. Najpopularniejszym rocznikiem jest 1999. Oczywiście, im starszy samochód, tym większe jest prawdopodobieństwo, że posiada instalację LPG: wśród pojazdów sprzed 2000 roku 25 proc. aut posiada instalacje gazową, a dla niektórych roczników (np. 1992) taki udział przekracza 30 procent.