Interbrand zaprezentował listę najcenniejszych marek 2022 roku. Wśród marek, które znalazły się w rankingu królowały firmy z branży technologicznej - zdominowały aż 5 pierwszych miejsc pierwszej dziesiątki. Jak prezentuje się ranking Best Global Brands 2022?
1. Apple
Pierwsze miejsce i miano najcenniejszej marki 2022 roku ponownie zdobywa Apple. Jej wartość została oszacowana na 482,215 mld dolarów (+18% rok do roku). Apple to amerykańskie przedsiębiorstwo informatyczne z siedzibą w Cupertino w Kalifornii. Zajmuje się projektowaniem i produkcją komputerów osobistych i mobilnych oraz oprogramowania i serwisów internetowych. Założona 1 kwietnia 1976 przez Steve’a Wozniaka – projektanta, Steve’a Jobsa i przedsiębiorcę Ronalda Wayne’a. Ze względu na design i specyficzne kampanie reklamowe, marka Apple Inc. wyróżnia się w segmencie rynku, w którym działa. Według badań magazynu Forbes Apple była najsilniejszą marką na świecie w 2012.
2. Microsoft
Drugie miejsce zajęło przedsiębiorstwo Microsoft. Jego wartość została oszacowana na 278,288 mld dolarów (+32% rok do roku). Microsoft to amerykańskie przedsiębiorstwo informatyczne. Najbardziej znane jako producent systemów operacyjnych MS-DOS, Microsoft Windows i oprogramowania biurowego Microsoft Office. Spółka publiczna z siedzibą w Redmond w stanie Waszyngton. Założona w 1975 roku przez Billa Gatesa i Paula Allena. W 2012 roku przedsiębiorstwo posiadało 10 000 patentów. Przeciętne wynagrodzenie pracowników to 106 tys. dolarów rocznie.
3. Amazon
Podium zamyka Amazon - jego wartość szacowana jest na 274,819 mld dolarów (+10 % rok do roku). Amazon to amerykańskie przedsiębiorstwo handlowe, spółka akcyjna założona w 1994 w Seattle. Zajmuje się handlem elektronicznym (e-handlem) B2C i prowadzi największy na świecie sklep internetowy.
Najcenniejsze marki świata. Jak prezentuje się dalsza część pierwszej dziesiątki?
Jak prezentuje się dalsza część pierwszej dziesiątki?
- 4 miejsce - Google (251,751 mld dolarów, +28%)
- 5 miejsce - Samsung (87,689 mld dolarów, +17%)
- 6 miejsce - Toyota (59,757 mld dolarów + 10%)
- 7 miejsce - Coca Cola (57,535 mdl dolarów + 0%)
- 8 miejsce - Mercedes Benz (56,103 mld dolarów + 10%)
- 9 miejsce - Disney (50,325 mld dolarów + 14%)
- 10 miejsce - Nike (50,289 mld dolarów + 18%)
Medialni giganci daleko poza podium
W drugiej dziesiątce znalazły się kolejno takie marki jak: McDonald`s, Tesla, BMW, Louis Vuitton, Cisco, Instagram, Facebook, IBM, Intel, SAP.
Co ciekawe giganci medialni znaleźli się daleko poza podium - Instagram zajął 16 miejsce, YouTube uplasował się na 25 miejscu, Netflix znalazł się dopiero na 40 pozycji a platforma Spotify - na 70 miejscu.