Winnica w Polsce

i

Autor: Shutterstock

Najlepsze polskie wino – rynek rośnie w siłę

2017-08-26 16:00

Ten weekend skradło polskie wino. W Jaśle odbywają się Międzynarodowe Dni Wina. Poznamy najlepsze polskie wino. A jest w czym wybierać, bo ten rynek rośnie w siłę. W Polsce systematycznie przybywa winnic i producentów lokalnego trunku.

W ten weekend  odbywają się Międzynarodowe Dni Wina w Jaśle (woj. podkarpackie). Podczas imprezy zostanie rozstrzygnięty konkurs na najlepsze polskie wino. A wybór może być trudny, bo w ostatnich latach rynek ten mocno się rozwinął. Polacy coraz chętniej sięgają po ten trunek. W ciągu roku w Polsce wypito 107 mln litrów wina. Przeciętny kowalski spożył w ciągu roku około 5,5 litra. Dla porównania jeszcze piętnaście lat temu było to 87 mln litrów. A trzy lata temu wypiliśmy mniej niż 3 litry na osobę. Zatem nikt nie ma wątpliwości, że polski rynek wina mocno się rozwija i rośnie o 5-6 proc. rocznie.

Ale wszystko wskazuje na to, że przed winiarzami i konsumentami jeszcze dużo pracy. Dla porównania przeciętny Włoch wypija 44 litry wina, a Francuz 50 litrów rocznie. Dla Polaków zaporowe są ceny dobrych trunków. Wolimy kupić tańsze wino w  dyskoncie niż droższe w winiarni. A za polski trunek z krajowej winnicy trzeba zapłacić około 40-70 zł. Dlatego też na razie w naszych winach gustują smakosze z zagranicy.

Ale mamy ogromny potencjał na rynku. Dziś mamy ponad stu zarejestrowanych winiarzy, którzy mają winnice na pow.  250 hektarów. Ci, którzy mają sporą pulę do zainwestowania lub wielką sympatię do produkcji wina tworzą winnice na Ziemi Lubuskiej i Podkarpaciu. Tam są doskonałe tereny po uprawę winorośli i winiarskie tradycje. Ale nie ma co ukrywać, że to biznes dla bogaczy i ryzykantów, bo założenie jednego hektara upraw to koszt rzędu 100 tys. złotych. A plony i jakość winogron zależą w dużej mierze od pogody, na którą nie mamy wpływu. Może zdarzyć się, że jednego roku uda się wyprodukować wyjątkowe wino w dużej ilości, a drugiego nic z tego nie będzie.

Czy lokalnym winiarniom łatwo przebić się na polskim rynku? Choć nasze gusta się stopniowo zmieniają, to okazuje się, że prym wiedzie amerykańskie wino Carlo Rossi. Wybieramy zwykle wina półsłodkie lub półwytrawne. Ostatnio w koszykach zakupowych dominuje też włoskie Prosecco.

Ale potencjał zauważają także dyskonty. Na przykład Lidl wprowadza do swojej oferty wino Polka właśnie polskiej produkcji.

Zobacz: Gigantyczne przeceny w Lidlu

Polecamy: Lidl rozpoczyna sprzedaż polskiego wina

Przeczytaj: Produkty regionalne w Lidlu

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze