NBP

i

Autor: materiały prasowe

Narodowy Bank Polski

NBP: Otwartość na zmiany i innowacje

2022-11-15 6:29

Jak wygląda praca w Narodowym Banku Polskim i jakie kompetencje są w niej ważne? Szczegóły wyjaśnia Kamila Sukiennik, dyrektor gabinetu prezesa NBP. Jak wskazuje ważne jest nie tylko posiadanie odpowiednich umiejętności, ale również otwartość na zmiany, komunikacja i podnoszenie zakresu swojej wiedzy.

Co jest ważne w pracy NBP?

Dyrektor gabinetu Prezesa NBP zaznacza, że bank centralny, jako nowoczesna organizacja wymaga od menadżerów kompetencji, które muszą być wspomagane przez instytucje, w celu ciągłego ich podnoszenia i dostosowywania się do zmiennego otoczenia. Aby bank prawidłowo działał, potrzebny jest najwyższy standard procedur. Dlatego jednym z najważniejszych dokumentów w skali państwa, jaki jest sporządzany w gabinecie Prezesa NBP to roczne sprawozdanie roczne z działalności NBP. 

Kamila Sukiennik tłumaczy, że dokument jest przedstawiany przez Prezesa NBP w Sejmie. W sprawozdaniu zamieszczone są informacje o realizacji polityki pieniężnej przez bank centralny, działaniach na rzecz stabilności systemu finansowego, emisji pieniądza, obsługi Skarbu Państwu i innych ważnych zadań, które realizuje NBP. Do sporządzenia takiego dokumentu jest sporym wyzwaniem, które wymaga ugruntowanych reguł postępowania.

Jakie cechy musi mieć pracownik NBP?

Pracownik banku musi więc radzić sobie z różnymi zadaniami, umieć myśleć indywidualnie, ale też działać zespołowo, co jest podstawą pracy instytucji finansowych. Jednocześnie nie można zapominać o roli liderów, którzy wskazują oczekiwany przez Zarząd kierunek prac. To właśnie Departament Gabinet Prezesa ponosi odpowiedzialność za działanie organów takich jak Prezes NBP, Zarząd NBP i Rada Polityki Pieniężnej. Zadania gabinetu to m.in. przygotowywanie posiedzeń Zarządu NBP i RPP. Również do gabinetu trafiają materiały, które są później rozpatrywane przez wyżej wymienione organy.

Jak tłumaczy Kamila Sukiennik ważne jest nie tylko nabywanie nowych umiejętności, ale również zaakceptowane ciągłej zmienności. Ponadto ważne jest adaptacja do nowinek technicznych, które są wykorzystywane do usprawnienia dotychczasowych procesów działania NBP. Dyrektor gabinetu Prezesa NBP wskazuje, że dzieje się to w symbiozie z tradycją i standardami wypracowanymi przez kolejne pokolenia pracowników instytucji.

- Przyznać muszę, że stanowcza większość zasad jakie zastałam przychodząc do banku, pozostaje niezmiennie skuteczna, wygrywając próbę czasu, co niewątpliwie stanowi o sile banku i jej pracowników. Przygotowanie wyjazdów służbowych i organizacja spotkań, tak wewnątrz Banku, jak i na zewnątrz, wymaga od nas znajomości zasad protokołu dyplomatycznego, który jest symbolem solidnych podstaw pracy w banku centralnym - wyjaśnia Kamila Sukiennik.

Rozwój technologiczny w NBP

W erze cyfrowej jednym z wyzwań i szans dla NBP jest pozostanie otwartym na innowację i zmianę. To właśnie w obszarze cyfrowym widać największą dynamikę zmian, choćby w cyberbezpieczeństwie, czy teleinformatyce. Kamila Sukiennik tłumaczy, że zmieniają się także sposoby zarządzania jednostkami i komunikacji między departamentami. Wskazuje również, że rozwiązania w NBP muszą być "szyte na miarę", co wynika z specyfiki zadań realizowanych wyłącznie przez bank centralny. Corocznie odbywa się kilkadziesiąt posiedzeń Zarządu NBP i kilkanaście posiedzeń RPP, a niektórzy członkowie odbywają także spotkania za granicą. Można tym zarządzać dzięki sprawnymi procesami wewnątrz organizacji.

Dyrektor gabinetu Prezesa NBP podkreśla, że w zarządzaniu instytucją ważna jest dynamika, a także integracja złożonych platform komunikacyjnych, systemów operacyjnych i rozwiązań dedykowanych przy jednoczesnym zachowaniu procedur bezpieczeństwa i cyberbezpieczeństwa. Równie istotne jest właściwe zarządzanie czasem, który stanowi dla NBP, jak dla każdej instytucji wymierną wartość.

Pieniądze to nie wszystko Artur Soboń

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze